Gå til innhold

Spiseplan, vanskelig å se en løsning!


Kristofferm

Anbefalte innlegg

Jeg sliter, sliter med å finne en balanse og det å faktisk spise nok til tider. Har sjekket kalkulatoren på facebook.

Der skal jeg med mitt aktivitetsnivå og kropp få i meg følgende

Estimert energiforbruk: 2489 kcal

Dette var med utgangspunkt i litt bevegelse og kontorjobb.

Min treningsuke ser slik ut:

Mandag: Kung-fu (1t 30min)

Onsdag: Kung-fu (1t 30min)

Tirsdag, Torsdag til Søndag skal brukes til å fordele tre fullkroppsdager, RYP program fra TN (Har moderert noe av vektene der grunnet Kung-fu da jeg må ha raske og eksplosive muskler)

Med dette oppsettet, så tipper jeg kanskje over til kategori "Lett aktiv. Lett trening 1-3 ganger pr uke. (+35%) " ref. Fitnessbloggens kalkis, problemet er at jeg da skal spise enda mer.. 2800!

________________

Har forstått det slik at spiser jeg for lite blir jeg mindre, men spiser av mine sårt opptjente muskler. Spiser jeg for mye så vil jeg øke i vekt og masse.

Nå er ikke vekt et issue om jeg blir mer deff, men har alltid slitt med en pondus som jeg vil ha vekk, så vil spise rett. Spiser ikke direkte usunt om dagene etter å ha sett over hva jeg pakker i meg, men har logget i "My Fitness Pal" og ser at jeg spiser 16-1800 kcal om dagene og det er i følge kalkisen for lite.

Jeg er heller ikke så glad i å spise ofte da det er for meg veldig upraktisk og kjedelig. Jeg synes mat er kjedelig og kan fint hoppe over et måltid, enkelte dager spiser jeg kun frokost og kvelds (Da ikke så mange kcal). Vet jeg må endre et par ting her.

Så hvordan skal jeg bygge opp min hverdag? Til hvilket måltid skal jeg dedikere mer/mindre kcal. Er det greit å ta en proteinshake for å få i meg noen ekstra kcal som "Mellommåltid"? Hater tanken på syv måltider om dagen.

Fem av syv ukedager er trening, så det må jeg minst ha 2500 kcal om jeg har skjønt basalforbrenning rett, kan jeg da kutte til rundt 2000 de dagene jeg ikke trener?

Blir mange spørsmål her, men vet det er mange sjeler her inne som har personlig erfaring og kunnskap for å veilede en fortapt sjel. Så lenge jeg har noen tall å forholde meg til, skal jeg alltids klare å lage meg en ukesmeny, men trenger hjelp til å vite hvor mye jeg skal bruke av dagens "Kcal pott" og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Proteinshake er helt greit - og du trenger ikke mer enn 1-3 måltider, så lenge du får i deg nok kcal. (Det er ikke sant at mange, små måltider er best - noen trives med mange små måltider, andre med noen store.)

Først vil jeg si at 1-3 dager med rolig trening antakeligvis er å underdrive treningen din - tre fullkroppsdager, og to dager med kung-fu er 5 økter i uken.

Om du ikke er glad i å spise, bør du spise kaloritette matvarer. Bruk oljer, drikk shake med helmelk, spis nøtter og lignende. Det jeg anbefaler å gjøre er å legge meg på omtrent 2500kcal dagen nå i begynnelsen, og se hvordan det utvikler seg. Går du mye opp i vekt? Kutt noe. Går du ned i vekt? Øk litt til, slik at du kommer frem til et nivå der kroppen fungerer som den skal, samtidig som du når målene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinshake er helt greit - og du trenger ikke mer enn 1-3 måltider, så lenge du får i deg nok kcal. (Det er ikke sant at mange, små måltider er best - noen trives med mange små måltider, andre med noen store.)

Først vil jeg si at 1-3 dager med rolig trening antakeligvis er å underdrive treningen din - tre fullkroppsdager, og to dager med kung-fu er 5 økter i uken.

Om du ikke er glad i å spise, bør du spise kaloritette matvarer. Bruk oljer, drikk shake med helmelk, spis nøtter og lignende. Det jeg anbefaler å gjøre er å legge meg på omtrent 2500kcal dagen nå i begynnelsen, og se hvordan det utvikler seg. Går du mye opp i vekt? Kutt noe. Går du ned i vekt? Øk litt til, slik at du kommer frem til et nivå der kroppen fungerer som den skal, samtidig som du når målene dine.

Da blir det nok å øke ja, blir å teste 2500 kcal, selv om det høres mye ut, omregnet i sunn mat og ikke junkfood. I hodet mitt er det ikke logisk at man må spise mer for å gå ned i vekt, men har lest nok teori til å vite at jeg må gi kroppen drivstoff for å fungerer og øke forbrenning.

Blir å se på en solid spiseplan hvor volum og hva jeg putter i meg får fokus. Ser for meg 4 måltider om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Tro meg - spiser du riktig går 2500 lett ned (: Jeg spiser mer enn det, og er til sammenligning ei lita jente på 165cm. Handler om å vende seg til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandler/nøtter, paprika, avocado o.l. Er kaloritett mat dersom det er mye å spise. Google energitett mat så får du en del svar. Så slipper du å døtte i deg volum. Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandler/nøtter, paprika, avocado o.l. Er kaloritett mat dersom det er mye å spise. Google energitett mat så får du en del svar. Så slipper du å døtte i deg volum. Lykke til;)

Paprika? :eek:

TS: Som flere nevner, bør du satse på kaloritett mat! Nøtter/kjerner nøttesmør, helmelk, avokado, fet fisk, og bruk oljer/smør og fløte i matlagingen. Kroppen tilpasser seg fort, så få inn gode rutiner og spis til faste tidspunkter, så vil matlysten øke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...