Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Under treningsøkten løfter jeg tungt nok til at siste rep blir tøff. På de 1-3 siste repene kjenner jeg at det brenner godt i muskelen, men det gir seg veldig kjapt. Etter ca 10-15min går det over, og jeg kjenner ingenting dagen derpå.

Er man nødt til å trene til man blir helt utmattet for å oppnå best resultat? Nå trener jeg hovedsaklig for styrke.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31172-trening-til-utmattelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er man ikke. Jo flere ganger i uken du trener, jo mer futt kan du la ligge igjen i tanken. Å trene helt til musklene ikke orker mere, er vistnok vanlig innen bodybuildertrening, som deler opp kroppen i mange økter og kanskje ikke trener hver del mer enn en-halvannen gang hver uke, og da må man nesten gønne på med for høy intensitet for å oppfordre til vekst og pømp og alt det der.

Trener du for å bli sterk, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å roe ned, ta heller flere sett med færre reps, og flere økter per øvelse i uka.

Da får du muligheten til å ha større total belastning, men mer kontroll over hva du gjør, som betyr bedre teknikk, som betyr mindre skader og bedre resultater på lang sikt:)

• 4 uker senere...

Enig med Aurelius at du bør trene med tyngre vekter med færre reps og flere sets om ønsket er å bli sterk. Samtidig vil du ha pauser på 3-5 min mellom hvert set. Du vil bli sterkere av å trene høyreps og, men da vil det lønne seg å utmatte muskel/muskelgruppe (altså trene til det svir og du får "pump") og kjøre kortere pauser mellom hvert set.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...