Gå til innhold

Styrketrening og kosthold.


BetinaR

Anbefalte innlegg

Hei kjære søte medlemmer.

Nå har jeg nådd målet mitt om å gå ned 20kg, noe jeg er kjempe fornøyd med. Har bare jogget og ligget på et kaloriunderskudd for å gå ned. Men nå har jeg begynt å trene styrke - foreløpig er det ikke all verden jeg greier å løfte eller presse - for å si det sånn, men jeg trener styrke sånn ca. 3 ganger i uken, og prøver å presse inn en eller to økter med kondisjon. Men problemet mitt nå er at jeg ikke aner hva jeg skal ligge på i forhold til kalorier når jeg vil byggemuskler/stramme opp.

Er 166 høy, veier ca. 60kg. Vil legge til at jeg har en veldig aktiv jobb der jeg står, går, løfter tungt osv 13t iløpet av en arbeidsdag (jobber turnus så har 14 dager fri, og 14d med lange dager)

Noen forslag? Vil ikke ødelegge treningen med å ligge i veldig underskudd, noe jeg tror jeg gjør nå. (Spiser ca 1500 - 1800 hver dag isj)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn på facebook og søk opp Fitnessbloggen:) Litt nede til venstre på siden dems er det en link til en kalorikalkulator:)

Åja :-)

Fant en annen på nett, siden jeg ikke kom inn i det hele tatt. Og da fikk jeg følgende:

Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 2221.26 kcal

Hvor mye burde jeg spise da? skummelt. Vil ikke legge på meg heller så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Vi er ganske like i vekt og høyde. Jeg ville lagt til 100 kcal ekstra per dag for hver uke til du finner ditt vedlikehold. Dette er individuelt. Jeg har selv gått fra rundt 1800(der jeg ikke gikk ned i vekt).. til 2200 og bygd muskler/spent opp fettet. Blitt sterkere men beholdt vekten eller faktisk gått litt ned ...(uten at det var målet, men har heldigvis ikke tapt styrke)

Nå spiser jeg enda mer, jeg teller ikke kalorier lenger, dvs, jeg har det i bakhodet og spiser næringsrikt til jeg blir mett. Jeg vil tippe at gjennomsnittet mitt er 2500 kalorier per dag. men jeg kan godt spise 4000 en dag og 1500 en annen, noen dager har man mer matlyst enn andre. Jeg har alltid pleid å få i meg hvertfall 120gram protein og 60gram fett hver dag. og resten karbo, eller mer fett/protein, det du foretrekker. Jeg er ganske aktiv selv og trener som regel 4-5 dager per uke(styrke).

De 14 dagene du har fri kan du jo enten spise litt mindre eller finne på diverse aktiviteter?

Egentlig så er det ganske enkelt. :)

Nå som du (sansynligvis) er ganske ny i styrketreningsgamet så kommer nok musklene dine til å suge til seg de ekstra kaloriene uansett! Så ikke vær redd for å legge på deg. I denne fasen du er i nå er det å veie seg litt "skummelt" fordi styrketrening, hormoner, vann, muskler og alt det der! Kroppen er så rar. Bruk tid og progresjonsbilder/målebånd.

En annen ting som har vert viktig for meg er å kjenne etter på hva kroppen trenger. Dersom du har en craving så er det sansynligvis kroppen som trenger noe. Dersom du f eks skal spise 2000 kalorier en dag, men ender opp på 2900, så må det nesten bare få være greit. Og dersom du sliter med "dårlig samvittighet" kan du f eks ta tre dager. med 1700 kcal (dager der det kjennes greit for kroppen).

Sett deg noen konkrete mål innenfor treningen. Og løft tungt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Vi er ganske like i vekt og høyde. Jeg ville lagt til 100 kcal ekstra per dag for hver uke til du finner ditt vedlikehold. Dette er individuelt. Jeg har selv gått fra rundt 1800(der jeg ikke gikk ned i vekt).. til 2200 og bygd muskler/spent opp fettet. Blitt sterkere men beholdt vekten eller faktisk gått litt ned ...(uten at det var målet, men har heldigvis ikke tapt styrke)

Nå spiser jeg enda mer, jeg teller ikke kalorier lenger, dvs, jeg har det i bakhodet og spiser næringsrikt til jeg blir mett. Jeg vil tippe at gjennomsnittet mitt er 2500 kalorier per dag. men jeg kan godt spise 4000 en dag og 1500 en annen, noen dager har man mer matlyst enn andre. Jeg har alltid pleid å få i meg hvertfall 120gram protein og 60gram fett hver dag. og resten karbo, eller mer fett/protein, det du foretrekker. Jeg er ganske aktiv selv og trener som regel 4-5 dager per uke(styrke).

De 14 dagene du har fri kan du jo enten spise litt mindre eller finne på diverse aktiviteter?

Egentlig så er det ganske enkelt. :)

Nå som du (sansynligvis) er ganske ny i styrketreningsgamet så kommer nok musklene dine til å suge til seg de ekstra kaloriene uansett! Så ikke vær redd for å legge på deg. I denne fasen du er i nå er det å veie seg litt "skummelt" fordi styrketrening, hormoner, vann, muskler og alt det der! Kroppen er så rar. Bruk tid og progresjonsbilder/målebånd.

En annen ting som har vert viktig for meg er å kjenne etter på hva kroppen trenger. Dersom du har en craving så er det sansynligvis kroppen som trenger noe. Dersom du f eks skal spise 2000 kalorier en dag, men ender opp på 2900, så må det nesten bare få være greit. Og dersom du sliter med "dårlig samvittighet" kan du f eks ta tre dager. med 1700 kcal (dager der det kjennes greit for kroppen).

Sett deg noen konkrete mål innenfor treningen. Og løft tungt!

Høres bra ut :-) jeg tror egentlig at jeg burde ligge på 2000-2300 kalorier dagene jeg jobber og trener, ettersom jeg er så veldig aktiv, men er som du sier - at man blir litt redd for å legge på seg. Ser allerede nå etter ca 2.5 uke med styrke så står vekta på 60kg hele veien - tidligere sto den på 57.9kg. Men regner med at det er pga. vann og alle forandringene - for kostholdet er det samme som før. Men skal prøve å øke til 1900-2000 iløpet av en liten periode.. Bare få pressa det inn i hodet, at det ikke er farlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...