Gå til innhold

løping og styrke :P Hvordan trener du?


dianis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det er lurt kommer litt an på målene dine, og hvor godt trent du er. Er du relativt fersk innen både løping og styrke kan du fint ha fremgang i begge deler selv om du vektlegger de like sterkt. Er du viderekommen innenfor styrke vil det kreve smartere trening for å ha fremgang i begge grener. Periodisering vil da ofte være en lur ting, hvor du vektlegger utholdenhet i en syklus med vedlikehold av styrke, og motsatt i neste syklus.

Om det er lurt kommer også an på hvor ofte du trener og hvordan opplegget ditt ser, samt hverdagsbelastning og matinntak.

48min på mila er en helt ok tid, vet ikke om dette er det raskeste du har løpt mila på, eller om det kun var en helt normal treningsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thess Takk for svaret (y) . vel jeg trener ganske ofte 5-6 dager i uka, minst 4 :) løper omtrent 4-5 dager untatt når jeg trener bein ;). 48 min var en vannlig økt ja. Prøver å legge på nye øvelser og bytte på antall rep. sets for å variere l både styrke og løping ( intervaller). synes at periodisering er litt kjedelig men hvordan tilrettelegge du det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De periodene hvor jeg løper mye trener jeg fullkropp med baseøvelser 2-3 ganger i uken, prøver da å ha 3-4 løpeøkter hvor to er intervall og en er tempo pluss en langkjøring. Har aldri mer enn 2-3 økter i høy sone i uken, uansett om jeg løper 40km eller 100km i uken. Av intervaller har en en kort og en langintervall, veksler mellom bakke og flatt.

Har løpt i mange år, men hatt flere skadeavbrekk og også perioder med overtrening/feiltrening.

De periodene hvor jeg prioriterer styrke har stort sett vært under skadeperioder hvor jeg ikke har kunnet løpe så mye, eller under opptrening. Har alltid uansett kjørt igjennom alle muskelgrupper minst to ganger i uken. Har hatt god effekt av både fullkropp og to-splitt. Alt etter hvor ofte jeg ønsker å trene. For det meste har det vært en del autoregulering inni bildet. Av periodisering har jeg brukt både lineær og bølgeperiodisering innad i uken.

Generelt så fungerte det veldig fint å kjøre mye utholdenhet og en del styrke frem til jeg ble skadet første gang (tretthetsbrudd for to år siden). Økte en del i styrke under den skadeperioden, og i de neste skadeavbrekkene. Det blir vanskeligere og vanskeligere å kombinere ønsket om å være rask og utholdende, samtidig som jeg vil bevare styrken, uten å overbelaste noe.

I de periodene hvor jeg fokuserer på utholdenhet må jeg la styrken ta litt mindre plass, og tåle at vektene blir seigere og at jeg løfter litt mindre.

Hverdagsbelastningen spiller også inn, i høy grad. Så for min del når studier og praksis er i full gang, så merker jeg også det godt på øktene og må oftere ta av litt vekt og trene litt lettere enn jeg egentlig hadde tenkt. Jeg vet også at styrken og overskuddet mht løpingen kommer raskt tilbake etter sånne stressende perioder bare jeg ikke går full retard og strekker strikken alt for langt.

Som du skjønner, så er det ikke så lett å kombinere når man kommer opp til et visst nivå. I alle fall ikke om man har litt problemer med å godta "dårlige" økter. Derimot, om du klarer å trene litt smart, sørge for nok hvile og mat, så er det mye som lar seg gjøre. Det beste rådet jeg kan gi deg er egentlig å holde seg skadefri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De periodene hvor jeg løper mye trener jeg fullkropp med baseøvelser 2-3 ganger i uken, prøver da å ha 3-4 løpeøkter hvor to er intervall og en er tempo pluss en langkjøring. Har aldri mer enn 2-3 økter i høy sone i uken, uansett om jeg løper 40km eller 100km i uken. Av intervaller har en en kort og en langintervall, veksler mellom bakke og flatt.

Har løpt i mange år, men hatt flere skadeavbrekk og også perioder med overtrening/feiltrening.

De periodene hvor jeg prioriterer styrke har stort sett vært under skadeperioder hvor jeg ikke har kunnet løpe så mye, eller under opptrening. Har alltid uansett kjørt igjennom alle muskelgrupper minst to ganger i uken. Har hatt god effekt av både fullkropp og to-splitt. Alt etter hvor ofte jeg ønsker å trene. For det meste har det vært en del autoregulering inni bildet. Av periodisering har jeg brukt både lineær og bølgeperiodisering innad i uken.

Generelt så fungerte det veldig fint å kjøre mye utholdenhet og en del styrke frem til jeg ble skadet første gang (tretthetsbrudd for to år siden). Økte en del i styrke under den skadeperioden, og i de neste skadeavbrekkene. Det blir vanskeligere og vanskeligere å kombinere ønsket om å være rask og utholdende, samtidig som jeg vil bevare styrken, uten å overbelaste noe.

I de periodene hvor jeg fokuserer på utholdenhet må jeg la styrken ta litt mindre plass, og tåle at vektene blir seigere og at jeg løfter litt mindre.

Hverdagsbelastningen spiller også inn, i høy grad. Så for min del når studier og praksis er i full gang, så merker jeg også det godt på øktene og må oftere ta av litt vekt og trene litt lettere enn jeg egentlig hadde tenkt. Jeg vet også at styrken og overskuddet mht løpingen kommer raskt tilbake etter sånne stressende perioder bare jeg ikke går full retard og strekker strikken alt for langt.

Som du skjønner, så er det ikke så lett å kombinere når man kommer opp til et visst nivå. I alle fall ikke om man har litt problemer med å godta "dårlige" økter. Derimot, om du klarer å trene litt smart, sørge for nok hvile og mat, så er det mye som lar seg gjøre. Det beste rådet jeg kan gi deg er egentlig å holde seg skadefri ;)

Helt enig med deg! trene fornuftig. Jeg har hatt en del skader også (trettehetsbrudd) og del problemer med den ene foten min derfor løper jeg ikke på asfalt. Det høres veldig fornuftig ut det du sier, og JA det er vanskelig å godta "dårlig" økter heheh. takk for svaret <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...