Gjest Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Motivasjonen for styrketreningen er ikke den største om dagen, og jeg har planer om å prøve meg både på fekting (2 ganger a 1,5 timer), yoga (klasse-yoga som er slitsom), og et par andre gruppetimer som kombinerer styrke og intensitet både med kroppen og noe manualer. Av denne grunn vil det bli mye å fortsette med 3 styrkeøkter i uka, og jeg lurer derfor på om jeg skal ta de andre treningstimene (blir da muligens rundt 5 treningstimer) og evt. ha en styrkeøkt for å vedlikeholde styrken. Men vil det ha noe særlig effekt? Er også litt usikker på forskjellen på intensiv styrketrening (ala blenderfittness, bodyrock og annen mer intensiv trening med bruk av hele kroppen) og normal styrketrening. Bygger normal styrketrening i større grad muskler, mens den mer intensive bygger litt men også øker fettforbrenningen? Og er crossfitt en slik intensiv styrketreningsøkt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30823-styrketrening-kombinert-med-annen-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 For at en muskel skal bli sterkere, så må den ha noe å jobbe mot. Denne motstanden må ikke være så lett at muskelen ikke må anstrenge seg, men den må heller ikke være så stor at det ikke er mulig å gjennomføre bevegelsen uten at teknikken lider. Treningsopplegg som bodyrock og blenderfitness bruker såpass lavt motstandsnivå (i mange tilfeller bruker de ikke motstand overhodet, utover kroppsvekt eller tyngdekraft), at dette ikke vil gjøre deg sterkere. Muligens kan du bli_såvidt_ mer utholden, men jeg vil i det store og hele klassifisere denne treningen som cardio. Hvis du etter trening kjenner at det brenner i muskulaturen og at du er kjempesliten, så betyr ikke det noe som helst utifra et styrkeperspektiv, det som teller er om du har gitt musklene nogenlunde fornuftig motstand å bryne seg på. Disse slanke personene man ser drive med bodyrock etc ; har blitt slanke ved å spise riktig, og sterke ved å trene et vettugt program. De er i videoen fordi slanke modeller selger bedre. Vil du forbrenne fett er dette først og fremst noe som skjer på kjøkkenet. Og ja, i ytterste konsekvens er crossfit en slik "intensiv" styrketrening, men der er motstanden vesentlig høyere /klokere, så den er helt klart å foretrekke fremfor bodyrock etc. Mange opplever og mer motivasjon når de driver med crossfit pga alt det sosiale, så det kan absolutt være verdt et forsøk:) Men du vil fremdeles få bedre styrkeresultater fra konvensjonell styrketrening. Ove_68 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30823-styrketrening-kombinert-med-annen-trening/#findComment-1050989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 For at en muskel skal bli sterkere, så må den ha noe å jobbe mot. Denne motstanden må ikke være så lett at muskelen ikke må anstrenge seg, men den må heller ikke være så stor at det ikke er mulig å gjennomføre bevegelsen uten at teknikken lider. Treningsopplegg som bodyrock og blenderfitness bruker såpass lavt motstandsnivå (i mange tilfeller bruker de ikke motstand overhodet, utover kroppsvekt eller tyngdekraft), at dette ikke vil gjøre deg sterkere. Muligens kan du bli_såvidt_ mer utholden, men jeg vil i det store og hele klassifisere denne treningen som cardio. Hvis du etter trening kjenner at det brenner i muskulaturen og at du er kjempesliten, så betyr ikke det noe som helst utifra et styrkeperspektiv, det som teller er om du har gitt musklene nogenlunde fornuftig motstand å bryne seg på. Disse slanke personene man ser drive med bodyrock etc ; har blitt slanke ved å spise riktig, og sterke ved å trene et vettugt program. De er i videoen fordi slanke modeller selger bedre. Vil du forbrenne fett er dette først og fremst noe som skjer på kjøkkenet. Og ja, i ytterste konsekvens er crossfit en slik "intensiv" styrketrening, men der er motstanden vesentlig høyere /klokere, så den er helt klart å foretrekke fremfor bodyrock etc. Mange opplever og mer motivasjon når de driver med crossfit pga alt det sosiale, så det kan absolutt være verdt et forsøk:) Men du vil fremdeles få bedre styrkeresultater fra konvensjonell styrketrening. Tusen takk for grundig svar! Ang. at trening ala bodyrock og blenderfitness trolig såvidt gjør en mer utholdende og dermed klassifiserer det som cardio: jeg vil definere mye av det som intensiv intervall (vanlig med 50 sek på, 10 sek pause), og intervaller er jo kjent for å øke utholdenheten. Hvordan er cardio ulikt intervalltrening med høy intensitet? Jeg "liker ikke" å høre at du sier de er slanke fordi det er hva som selger og fordi de utenom trener et vettugt program - fordi jeg liker illusjonen de gir. Jeg tror nok du har rett med at mange av dem gjør noe helt annet i virkeligheten enn hva de gir uttrykk for å gjøre, men sitter også med følelsen av at blenderfitness, spesielt, er en person som faktisk har det som primærtrening. Samtidig likte jeg illusjonen fordi jeg har totalt stagnert på styrketreningen og begynner å finne det noe kjedelig, og så for meg at jeg kunne bytte det ut med primært slik kardio i noen uker og fortsatt kunne forvente noe resultat. Samtidig har jeg også en elendig kondis da den er totalt vannskjøttet grunnet styrketreningen, og håpet jo at den også skulle piffes litt opp. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30823-styrketrening-kombinert-med-annen-trening/#findComment-1053523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.