Gå til innhold

Glutenfrie oppskrifter


Opheliia

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er flere som har lyst på gode glutenfrie oppskrifter, hvorfor kan vi ikke samle alle i en tråd?

Personlig har jeg ingen gode oppskrifter her og nå (hovedsaklig fordi jeg ga opp å lage glutenfrie brød, boller o.l pga karbohydratinnholdet:p), men jeg har både venner og familie som ikke tåler dette her, så hadde vært litt greit å lært seg gode oppskrifter på bakst o.l som jeg kan lage til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan anbefale Cornells Alternativ. Det er en ferdigmixblanding, selges på diverse helsekostbutikker. Er foreløpig den eneste glutenfrie ferdigmixen jeg tåler, er bare quinoa, amarant, hirse, ris og frø i den :D Er ikke så verst på karboinnholdet heller, bra nok for meg i alle fall ;)http://www.cornells.no/produkter/cornells-alternativ-r%C3%B8d/ Eneste kjipe er at den er litt for dyr..

Liker også denne: http://www.sanabona.no/oppskrifter/oppskrifter/hjemmelagde-knekkebrod Blir tynne, sprø knekkebrød av det, supergodt!

Glutenfritt havremel funker også supert som erstatning for vanlig mel i de fleste oppskrifter jeg har prøvd, og næringsinnholdet er jo veldig bra :)

Denne bolleoppskriften kan også anbefales: http://littespelid.blogspot.com/2011/10/boller-boller.html Den blir rimelig lavkarbo, for om du ser på melmengden er det veldig lite i forhold til antall boller du får av den, pga alt fiberet :D Funker forresten fint å bruke vanlig olje/smør og melk. Har brukt havremel i den oppskriften (+ at jeg må ha rosiner :p ), men om du bruker mandelmel blir det jo heelt lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfrie pannekaker (med Teffmel)

Grunnoppskriften til Ingrid Espelid:

ca. 20 stk

250 g hvetemel

7 ½ dl melk

2 egg

1 ts salt

2 ss smeltet smør eller margarin

Min egen grunnoppskrift ser slik ut:

Mel

Melk

Egg

Evt. litt søtning eller salt

Til en god del pannekaker tar jeg mel oppi en bolle, ca. halvfull. Deretter lager jeg en grop i midten og fyller på med melk og visper til en glatt og smidig røre før eggene has i. Pannekakene blir tynnere med mange egg så jeg har gjerne 4-6 oppi. Det er ikke nødvendig med søtning, litt salt kan absolutt gjøre susen. Til slutt har jeg mer melk til ønsket konsistens og lar røren stå en stund og svelle før jeg har smør i en stekepanne og steker tynne pannekaker.

Denne gangen brukte jeg teffmel og havremelk.

Teffmelet er glutenfritt og havremelken tåles av de fleste, men her bør en prøve seg frem om en har glutenintoleranse.

p.jpg

Tynne, gode og sunne pannekaker i matboksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...