Gå til innhold

Dårlig holdning


Zakuro

Anbefalte innlegg

Gad, dette er pinlig...

Jeg har begynt å få en sånn klump nederst på nakken/øverst på ryggen. Ikke spesielt tiltalende... Jeg skal ikke lyve; jeg sitter mye foran laptopen. Både pga. skole, interesse for data, jeg gjør alle hobbyene mine på den, ser film og serier osv. Jeg bruker den til alt rett og slett. Jeg skjønner jo at jeg bør begrense tiden foran laptopen, men spørsmålet er vel;

1. Kan jeg trene bort klumpen jeg alt har fått?

2. Hvis nei, hvordan kan jeg trene for å hindre at det blir verre?

Jeg er alt moderat aktiv med kondisjon og litt styrke. Jeg eier et sett med frivekter til å hjelpe meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta et holdningsbilde fra siden og legg ut. Bare moderer bort fjeset ditt om du synes det er pinlig.

På generell basis, er det ofte stram magemuskulatur og fasciehinne som hindrer en god ekstensjon av brystryggen.

Årsaken har nok både med manglende kunnskap rundt temaet og dårlig holdning mens du sitter foran PC osv.

Du må nødvendigvis ikke begrense sittingen, så lenge du sitter riktig. Det vil føles rimelig unaturlig i begynnelsen.

Hvis det er kraftig slumping så vil det kreve mye arbeid fra din side for å få dette bra igjen, men det er helt klart reversérbart!

Trening vil gå ut på å styrke erector oppover hele ryggraden. Stabiliseringsøvelser ift skulder vil sannsynligvis også være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dessverre lite ut av disse. Hvem av dem er din naturlige posisjon?

Stå nøyaktig som du pleier, helt normalt. Ikke prøv å stå rett eller noe.

Jeg vil tro at du har en typisk forward head posture, og kan se ut som at du er meget rett i brystryggen (ingen naturlig kyfose). Tenker da at problematikken starter i hoftene og kjernen, men kan ikke si noe sikkert ut i fra det lille jeg ser her.

Noe slikt? Send eventuelt på PM om du ikke vil legge det her.

left_side_no_orthoses_annotated.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, sletta visst hele forrige innlegg, skulle bare slette bildene. Jaja.

Ingen av dem ble vel så naturlig når jeg måtte holde kameraet, og skuldrene kom litt fremover pga det. Jeg finner ikke laderen til det vanlige kameraet mitt heller så får ikke tatt noen bedre bilder.

Men om jeg skal basere meg på bildet du har lagt ut, så kjenner jeg meg mye igjen, men jeg er er liksom alltid så usikker på om det bare er overvekten jeg ser eller at jeg faktisk har samme trekk som figuren.

Men kan legen min fortelle meg om dette? Vil heller spørre legen enn å poste bilder på nettet i hytt og pine:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet jeg la ut var kun for å illustrere hva man bør se for å kunne ta en vurdering, det har ingen ting med deg å gjøre spesifikt. Sorry om jeg ikke gjorde det klart.

Tviler på at legen din kommer til å si noe som helst, men du kan jo prøve. Ville heller ha tatt kontakt med en kiropraktor f.eks, eller en kinesiolog om du vil rette opp i dette. Litt vanskelig å finne noen som bryr seg om holdning, da moderne smerteforskning ofte peker mot holdning som så og si ubetydelig (jeg er sterkt uenig i dette).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønte det var for illustrasjon, men jeg tror jeg gjør/har alle de tingene.

Dumt at leger ikke er så opptatt av det, kan umulig være bra for kroppen. Akk. Men vil gjerne gjøre noe med det så før prøve å snakke med en kiropraktor.

Tusen takk for hjelp!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...