Gå til innhold

Trening som kan hjelpe på kneskade.


daruma

Anbefalte innlegg

Jeg kunne trenge litt råd ang. trening som kan hjelpe på problemet jeg har med det ene kneet mitt.

For ca. 8 år siden hadde jeg en ulykke som gjorde at jeg forstuet kneet. Men så ble det aldri helt bra i ettertid, jeg ventet lenge med å dra til legen men så dro jeg til legen for 5 år siden, fikk tatt MR av kneet og de sa det var noe feil med meniscen og jeg måtte så operere. Under operasjonen fant de så ut at neida, meniscen var helt fin, ingen skader på den. Jeg fikk senere en time hos fysioterapeut og beskjed om å gjøre noen øvelser som skulle gjøre ting bedre. Øvelsene hun foreslo var f.eks å balansere på et bein, stå mot veggen i 90graders vinkel, step opp og ned trapp o.l. Jeg skal innrømme jeg ikke har gjort dette så mye, jeg ønsker å trene hardere, er ikke noe step aerobic jente og vil heller bygge litt mer muskler.

Spørsmålet mitt er da, hvilke tunge øvelser kan jeg gjøre som vil trene opp musklene i beinet uten å forårsake belastningsskader, eller enda mer vondt? Kan legge til at jeg løper litt intervaller, går mye tur og trener tennis 1 gang i uken, så noe belastning får kneet allerede.

Ser pris på alle råd og tips, kanksje noen har noen lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Som gammel håndballspiller så har knærne mine fått hard medfart opp igjennom årene. Har så og si fjernet all menisk i begge knærne, røket korsbåndet i venstre og strekt det som går an å strekke i høyre.

Er noen år siden jeg hadde den siste kneskaden, og den kan høres ganske lik ut som din. Jeg fikk kneet nesten ut av ledd, og endte opp med en kraftig forstuelse og som det viste seg senere strekte leddbånd med noe avrivninger. Det som gjerne blir problemet med slike skader hvor en ikke kan gå inn å reparere er at eneste måten å oppnå god stabilitet i kneet igjen er å trene opp støttemuskulaturen rundt.

Nå vet jeg ikke hvordan stabiliteten i ditt kne er, men selv måtte jeg starte i det små og deretter jobbe meg oppover til tyngre løft litt etter litt. Nå er det vel snart 4 år siden jeg fikk skaden, og merker den så og si aldri. Det er kun i ekstreme tilfeller under bryte-sparring hvor kneet kommer i feil vinkel med nok vekt på at jeg kjenner det "slipper" litt i leddet, men er ikke mye smerter involvert lenger og er ikke noe som sitter i.

Hvordan er bevegeligheten i kneet? Klarer du å rette det helt ut og bøye det helt inn uten smerter eller at det føles "trangt"?

Uansett hvor kjipt det måtte være, så er det nok ikke dumt å høre på fysioterapeuten. De øvelsene jeg kjørte var ett bens knebøy (kan også kjøres med hantler), balansering på slikt rundt balansebrett, utfall bakover (kan også kjøres med hantler) samt knepress i maskin. I starten måtte jeg binde/tape opp benet ganske godt, da det var ganske ustabilt.

Helt sikkert masse andre øvelser, men viktig å være tålmodig å starte i det små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar, det var en god oppmuntring! Du har nok helt rett, jeg får bare bite det i meg og stå på. Trenger absolutt mer støttemusklatur der! Høres ut som gode forslag på øvelser og (det med balansering nevnte fysioterapeuten og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...