egelak Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Hei Jeg vil gjerne gå ned i vekt, og det er mye å sette seg inn i. Jeg har trent ofte siden nyttår, men føler ikke at jeg går ned i vekt lenger. Så nå må jeg prøve endre kostholdet mitt. Jeg spiser normalt en bolle med havregryn til frokost, ca 50 g vil jeg tro. Til lunsj blir det to ryvita knekkebrød med philadelphia ost (light) og kalkun/kyllingpålegg, og ett med smør og hvitost. Som oftest har jeg to hardkokte egg til dette. Jeg spiser ikke eggeplommen, da jeg ikke liker den. Det blir ofte litt småsnacking med at jeg gjerne spiser noen osteskiver og gjerne litt kylling/kalkunpålegg med philadelphiaost på. Er det noe jeg spiser som ikke er bra her? Jeg kunne selvsagt kuttet ut på den småsnackingen med pålegget hvis det er en utgjørende faktor? Jeg føler det jeg gjør feil er at jeg tenker dette er sunt så tror jeg at jeg kan spise masse av det. Men så inneholder kanskje dette veldig mye fett/kalorier som kan virke negativt på vektnedgangen. Folk har vel delte meininger om hva som er sunt og hva en kan spise mye av, men det må vel finnes noen generelt av mat man bør styre unna? Nå tenker ikke jeg på godteri og chips som sier selv ikke er bra, men ting som egentlig er sunne, men som en ikke bør spise for mye av. Til middag er vel en god huskeregel mye grønnsaker og litt mager fisk/kjøtt og veldig lite ris/poteter. Problemet mitt er vel kanskje at jeg ikke liker å lage mat jeg ikke liker, og mye av det jeg liker er usunt, sånn som indisk og kinesisk mat. Synes sushi og pizza også er veldig godt. Men jeg må bli flinkere til å eksperimentere å teste ut ny mat, er nok mye god mat jeg enda ikke har smakt, som helt sikkert er sunt Jeg tenkte jeg skulle begynne å lage en matplan og skrive matdagbok, slik som det blir anbefalt. Eventuelt kontakte noen som kan hjelpe meg med å lage en matplan hvis noen her har noen de kan anbefale? Jeg vet det finnes en del kostholdseksperter som lager kostholdsplaner via nettet som ikke er så dyre. Eller hadde jeg satt pris på generelle tips til en nybegynner, hva jeg bør ha i kjøleskapet av sunne matvarer som kan brukes til mye forskjellig. Egne erfaringer og evt oppskrifter, særlig oppskrifter på enkle sunne mellommåltider. Kristin Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29907-er-min-frokost-og-lunsj-sunn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
XtrM Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Først vil jeg bare si at du burde ta mål og bilder av deg selv istedenfor å følge vekta. Om du trener bra, så vil muskelmassen øke, og derfor vil ikke vekta gå ned, selv om du "strammer opp" og blir sterkere. Indisk og kinesisk mat inneholder mye karbo og en god del fett (eks. : naanbrød, ris, kokosmelk). Det er ikke noe problem, om du ikke spiser så veldig mye av det. Sushi er og sunt, men her og går det ann på hva sushi du spiser. Mye ris = mye karbo. Men og mye sunt fett og proteiner. Pizza kan lages med grovere bunn, og litt mindre / lett ost på toppen, og kan lages både sunt og usunt Det finnes mange sider på nettet som er gratis, der du "loggfører" hva matvarer du spiser (f.eks skriver du filadelfia lett, 2 skiver) og så kommer det opp næringsinnhold. Men hva trener du, og hvor ofte er "ofte? Høyde, vekt, alder, målsetting? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29907-er-min-frokost-og-lunsj-sunn/#findComment-1019368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
egelak Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 Ja men jeg føler ikke at jeg strammer opp heller Merker ingen tegn til at klærne blir mindre. Jeg burde kanskje begynne å måle meg, men føler at det er litt demotiverende hvis jeg ikke merker noen forskjell. Jeg vet at det tar tid, men når en prøver hardt så vil en så gjerne se resultater kjapt. Har brent meg på det tidligere, men jeg har kanskje ikke vært motivert nok. Jeg trener ca 3-6 ganger i uken, men jeg sitter veldig mye på jobben. Jeg er 25 år, 1,70 cm og veier 71kg. Jeg synes det altfor mye. Jeg kunne gjerne tenke meg å gå ned 4-6kg til. Men når alt kommer til alt, så er det vel å stramme opp jeg ønsker. Men jeg vil tro(og håper) at det burde være mulig å ta av noen kilo selv om muskler veier mer enn fett. I den kalkulasjonsappen til fitnessbloggen burde jeg få i meg ca 2600 kcal. Men hvis jeg vil stramme opp/gå ned i vekt burde jeg vel spise mindre enn det? Kristin Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29907-er-min-frokost-og-lunsj-sunn/#findComment-1019394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XtrM Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Kjenner meg igjen. Jeg merker at de områdene jeg vil skal bli "mindre" ikke blir mindre, men at f.eks overarmer, skulderbredde, lår blir større. litt nedsig det :-/ Da er du i ca samme situasjon med meg, en sittestillende jobb, og trening så ofte som jeg har mulighet. Skal du ned i vekt, må du gå på kcal underskudd ja, mens om du kun vil "stramme opp" kan du ligge på ca dagsbehovet. Om du først skal gå ned i vekt, vil jeg anbefale å begynne rolig med 3-5 hundre kcal underskudd. Det tar litt tid å bli vant til, og jeg merker jeg av og til er småsulten osv. Da spiser jeg bare f.eks noe brokkoli, spinat, o.l. Som du ser, trenger du ikke gå ned så veldig mye :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29907-er-min-frokost-og-lunsj-sunn/#findComment-1019434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
egelak Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 Problemet mitt er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal starte, hva jeg skal bygge måltidene mine opp med, hvor mye fett, proteiner, karbohydrater, næringsstoffer jeg bør få i meg i løpet av et måltid/en dag. Hva de forskjellige matvarene inneholder av kcal og næringsstoffer er lett å finne ut. Så hvis jeg begynner å lese litt mer om hva jeg putter i meg så er det litt lettere å finne ut hva som er usunt. Har hørt at matvarer som brunost og yoghurt inneholder mye sukker. Det er typiske eksempler på matvarer som jeg trodde var sunt og som en kunne spise mye av... Føler det beste ville vært å fått skikkelig profesjonell veiledning først sånn jeg i hvert fall starter rett. Det er så mye informasjon på nettet, at en vet ikke helt hva som er rett. Mulig jeg får i meg for lite kcal og, etter at jeg gikk over til å spise havregrøt og knekkebrød til lunsj/frokost har jeg merket at jeg har blitt mer sliten og at vektnedgangen har stoppet opp. Jeg ser at frokost+lunsj er ca 500 kcal til sammen. Tviler på jeg spiser 2000 kcal til middag. Var nettopp på 3 ukers ferie, å da gikk jeg ned et par kilo. Det var ikke særlig mye på vekten, men folk på jobb kommenterte det. Jeg må bare. Jeg var ikke klar over at en kunne forhindre vektnedgang ved å spise for lite (med mindre du spiste ekstremt lite, som kun ett eple om dagen) Jeg skal gjøre en innsats nå, så får vi se Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29907-er-min-frokost-og-lunsj-sunn/#findComment-1019454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XtrM Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Et greit utgangspunkt er 1,5g-2g protein per kilo kroppsvekt. Litt under 1g fett per kg kroppsvekt Resten karbohydrater (men ikke sukker, som f.eks yoghurt, eller usunt fett som f.eks brunosto.l.) Eksempel kan være : Frokost, havregryn / proteinpannekaker Mellommåltid : en halv avocado, litt nøtter f.eks Lunch : Omelett med mest eggehviter, paprika, purre osv evnt tunfisksalat Middag : fisk / Kjøtt / Kylling med lav fett%, Grønnsaker som spinat, brokkoli, bromkål, nykål, asparges en neve ris Mellommåltid, samme som tidligere Kvelds, havregrøt e.l. Men er ikke noe kostholdsekspert, men om du porsjonerer riktig, får du i deg godt med protein, litt sunt fett og litt karbo, og en grei metthetsfølelse Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29907-er-min-frokost-og-lunsj-sunn/#findComment-1019460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.