Gå til innhold

Erstatning for smør og olje i bakeoppskrifter


Anbefalte innlegg

Hei!

I forbindelse med dietten jeg kjører kreves det strikte krav til oppkarbingen, må holde fettet veldig lavt.

Lurte derfor på om noen her har gode erfaringer med å erstatte karb-varer med smør/olje i bakeoppskrifter? Kaker, pannekaker, desserter, bakst etc.

Googla en del på engelsk, og funnet følgende: apple sauce (eplesaus) fungerer veldig bra - problemet er at det ikke selges i Norge, og det er uaktuelt for meg å drive å lage det selv. Mashed bananas, avocado type?

Forslag elelr erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkleste måten å lage eplesaus på er å skrelle epler, ha de i en mikrobølgeovnsikker beholder, trekke plast over, og kjøre på høy intensitet til den er helt gjennomkokt, så kjører du alt sammen i blender til glatt.

Tar 5 min.

Ellers kan sikkert alt av grønnsakspureer fungere godt, som FitFish nevner ovenfor.

Evt; dropp bakevarene mens du er på diett; enkleste måten å løse problemet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mikro.

Eplemos

magerkesam,

gresskarpuré,

blomkålpuré

det var det jeg kom på i farten :)

Takk så mye!

Hvordan bruker du disse som erstatning? Hvis jeg eksempelvis skal lage en kake eller bolle-type-deig med 150g smør, hvor mye - og hvordan gjør du det med disse? Hvilken er din "favoritt" - mest smaksnøytral og best? (Kan jeg forresten bruke grønnsakspuré fra barnemat?)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mikro.

Takk så mye!

Hvordan bruker du disse som erstatning? Hvis jeg eksempelvis skal lage en kake eller bolle-type-deig med 150g smør, hvor mye - og hvordan gjør du det med disse? Hvilken er din "favoritt" - mest smaksnøytral og best? (Kan jeg forresten bruke grønnsakspuré fra barnemat?)

:D

Jeg vil si alle, med unntak av kanskje gresskarmosen, er nøytrale i smaken.

Alle gjør bakverket saftig.

I kaker pleier jeg å bruke magerkesam, noen ganger sammen med eggehvitte. Eplemos eller blomkålmos er favoritten til proteinpannekaker.

Mengden kommer jo an på, men å ta utgangspunkt i den mengden som skal erstattes kan jo være greit :)

Jeg vil nok anbefale deg å lage pureene selv. På den måten er de "rene", og dessuten er det billigere(y)

Lages enkelt ved å koke de aktuelle frukt/grønnsakene møre, og deretter kjøre i blender/foodprossessor/stavmikser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...