Gå til innhold

1500m


Locardo

Anbefalte innlegg

Hei,

I uke 34 har jeg 1500m test som må bestås under 7 minutter for menn. Har bestandig holdt meg i grei form styrkemessig, men kondisjonen er det værre med. Har løpt ca. 1-2, 4*4 intervaller i uka i ca 12-14mnd. I tillegg kjører jeg en langkjøring i ny og ned.

Spørsmålet er om noen har tips til meg frem mot testen? Følger nå et treningsprogram laget for oppkjøring mot 3000m, som ser slik ut:

-Er bare kommet til andre uka i programmet.. Tror dere jeg vil ha særlig nytte av dette programmet mot oppkjøringa til 1500m?

Tok forresten denne 1500m testen etter onsdagens økt i Uke 1 på mølla med et resultat på 6:40.

Takk for tips;)

Intensitetssoner (Fra Olympiatoppen):

1: 60-74% 2: 75-81% 3: 82-87% 4: 88-91% 5: 92-97%

For å bruke sonene best mulig er det nødvendig å kjenne sin makspuls. Anbefaler å bruke prosent når man løper, da det er lettere å ligge i riktig sone på den måten.

Utstyr: Pulsklokke

Uke 1:

Mandag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Onsdag: 4 x 6min, p=1min, sone 3

Fredag: 3 x 8 min, p=2min, sone 3

Uke 2:

Mandag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Onsdag: 3 x 10min, p=2min, sone 3

Friday: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Uke 3:

Mandag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Onsdag: 3 x 10min, p=2min, sone 3

Fredag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Uke 4:

Mandag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Onsdag: 8 x 3min, p=1min, sone 4(progressiv øking av puls)

Fredag: 5 x 6min,p=1min, sone 3 +

Uke 5:

Mandag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Onsdag: 8 x 3min, p=1min, sone 4(progressiv øking av puls)

Fredag: 5 x 6min, p=1min, sone 3

Uke 6:

Mandag: Rolig langkjøring 45 min, sone 1

Onsdag: 4x1000m, p=3min. sone 5. Dette er en «all-in» - økt. Anbefaler å gjennomføre denne med en ekstra person, til motivasjonsformål!!

Fredag: Rolig langkjøring 45 min, sone 1

Søndag: 5x1000m,p=1min, sone 3

Test- uke (Uke 7):

Mandag: Rolig langkjøring 40min, sone 1

Onsdag: 3000m- test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okey! Mye beintrening? Med tanke på at du øker treningsmengden din ville jeg ha redusert andelen styrketrening på beina en del. Kommer selvfølgelig an på hvordan du har trent tidligere og hvilket type program du følger.

På intervalløktene dine ser jeg du har relativt korte pauser i forhold til det som er normalt, selv for utholdenhetsutøvere. Jeg ville også ha lagt opp noe mer sone-4 i uke 2 og 3. Videre ville jeg IKKE hat størst treningsmengde uka før testen. Normalt når man sikter inn en formtopp velger man å redusere treningsmengden, men ikke frekvens og intensitet den siste uka. Ville i ditt tilfelle ha 2 intervalløkter som er relativt korte og intensive, med forholdsvis gode pauser mellom dragene. Dropp langturene den uka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Har hatt i alle fall en benøkt i uken, men det meste av treninga går på core, rygg, bryst og armer.

Forsøkte 1500m på bane. Klokka inn til 06:00 blank med masse motvind.. Detter lover vel godt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...