Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I januar kjøpte jeg meg nye ski + kombi skisko etter dette har akillessenen blitt stadig sårere. Jeg løper fortiden ca 2-3 ganger i uken på skogstier og grusveier men går når jeg kommer til asfaltert vei. Den siste tiden synes jeg at sårhet samt stivhet har økt på. Jeg merker ingen til når jeg blir varm i kroppen, men så fort jeg blir kald merker jeg at det er noe som ligger å irriterer.

Det jeg Gjør selv nå er å tøyer, masserer senene samt musklene bak i leggen med Tigerbalsam. Hva mer kan jeg gjøre slik at det ikke utvikler seg til noe mer tull? Går på et veldig fysisk studie. Hvis noen har gode tips fyr løs:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29706-stiv-og-s%C3%A5re-akillessener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

I forhold til anklene: Ingen av delene, ifølge løpelabbet når jeg testet beinstillingen for 3 år siden har jeg en nøytral beinstilling.

Leggene føles stramme og kramper seg lett. Jeg er øm og sår fra hælkappen og oppover til ca midt på leggen, samt at det ligger konstant og murrer baki der.

Jeg bruker foamrulle på framside lår, bakside lår, innsiden lår og hofter, kan den og brukes på leggene? eller er evt tennis baller best til formålet der?

Mja... Mest sannsynlig overtrent. Kan også være at du hypomobil eller så er det for stramt, (selv om løplabbet sier noe annet, har ikke kjennskap til dem). Begge kan føre til vondter.

Kan også være for dårlig kosthold / hvile. Hvor lenge har dette pågått?

Kan du ta et bilde og vise hvor god ankelfleksjon du har? Vis også normal fotstilling slik at man ser fotbuene.

Jeg har mye stram musklatur i kroppen, så mitt treningsfokus nå går på trening av stabilitet/kjernemusklatur i slynge, tøying og bevegelighetstrening. Dette i spesielt overgang mellom lår, hofter og rygg. Jeg bruker også foam rulle aktivt i disse områdene. Ellers prøver jeg å få trent litt kondis, veksler mellom sykling, jogge og gåturer.

Jeg begynte å skjenne til irritasjonen i begynnelsen av februar, etter at jeg kjøpte meg nye skisko, men så har det roet seg ned i en periode, til nå i slutten av april, da jeg har begynt med litt forsiktig løpetrening etter å ha nesten ikke kunnet løpt i 9mnd pga ryggproblematikk, kun litt jogging i fysisken på skolen. jeg løper fortiden 2 ganger i uken maks 3 km, på skogstier og grusveier, går når jeg kommer til asfaltert vei.

Jeg skal prøve å ta et par bilder og laste det ned.

• 2 uker senere...

Annonse

At hofteproblematikk overføres til leggene er ikke noe nytt, men den såre senen er nok et direkte utslag av stramme legger, og stramme legger et symptom av dårlig bevegelse og stabilisering.

L5/S1, L4-L5 osv er typisk "hypomobilitet i ryggen og stramme hams" syndromet... Du må forandre på bevegelsesmønsteret ditt. Du må også begynne å bruke leggene når du går, og gå rett - slik at de ikke blir kronisk stramme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...