Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ha kjørt sumo markløft knirkefritt lenge nå, men nå begynner vektene å bli en del mer kg en da jeg startet, og et problem har oppstått.

Når jeg løfter er jeg sterkere på den ene siden, enn den andre. Så løftet kan bli skjevt sett forfra, noe som er klart uheldig. Som også gjør at jeg bremser litt opp inntil videre.

Hvordan skal jeg løse dette problemet? Styrke kjernen i anti-rotasjonsøvelser?

Er sterk med ab-wheel/rollouts(men det er jo mer rett frem bevegelse)... Kunne øvelser som pallof press løse problemet?

Kanskje problemet ikke er kjernestyrke men mobilitet? Men da ville vel problemet ha oppstått på lavere vekt og.

Kjører sjeldent markløft med belte, vil aller helst ha sterkest mulig kjerne da jeg trenger denne styrken i kampsport. Men kan hende jeg er nødt til å begynne med belte?

Fortsetter under...

Det er ikke grepet - alternert - som gir deg denne skjevheten altså?

Bruker aldri alternert grep. Bruker vanlig grep, avgjørende med sterkt grep i kampsport. Om hendene mine ikke er sterke nok til å løfte vekten, er det ikke verdt en dritt for meg:) Man er ikke sterkere en sitt svakeste ledd, og for de aller fleste mennesker er det svake leddet grep og underarmer:)

Men fin tanke:)

Ja, nei - da er det ikke grepet som får stanga til å svinge sidelengs - og da er det nærliggende å tenke på styrkemessig ubalanse i trapz som vil få deg til å "slippe" den ene skulderen før den andre. Bruk video - gjerne forfra, for å se hva som skjer.

Er nok en del sterkere i øvre trapz enn midtre og nedre(grunnet overdreven shrugging), men du mener vel forskjell mellom venstre/høyre?

Du tror ikke det hele kan ha noe med kjernen å gjøre, men øvre rygg?

Kan prøve å få ordnet video neste gang:)

...men du mener vel forskjell mellom venstre/høyre?

Du tror ikke det hele kan ha noe med kjernen å gjøre, men øvre rygg?

Det kan absolutt ha noe med kjernen å gjøre, men jeg tenker umiddelbart mer på at det kan være en styrkeforskjell mellom høyre og venstre side i øvre del av ryggen, ja. Skuldre, og måten de posisjoneres og "lockes" er mer kritisk i sumo enn i klassisk mark, så derfor tenkte jeg det. Om kjernen var i ubalansert mellom høyre og venstre, så ville du sett dette også i klassisk mark, tenker jeg.

Men det blir jo foreløpig kun spekulasjoner.

Video er bra.

:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...