Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere steder at kroppen til slutt tilpasser seg det kcal-inntaket man har. Kroppen min skal, etter beregninger gjort fra en ligning som står på Thomas Fjeldberg sine sider, ha ca 3000kcal. Nå prøver jeg å ha kcal-underskudd og ligger på 1800-2500kcal.

Jeg sliter med å formulere meg... Men: Kommer kroppen min til å bli vant til dette lave kcal-inntaket og min forbrenning vil "stoppe" opp?? Hvor lang tid tar det før kroppen evt reagerer på denne måten?

Fortsetter under...

Det tar noen uker-mnd for kroppen å tilpasse seg et gitt inntak alt ettersom, men så lenge du ikke legger deg for lavt med en gang så skal det ikke være noe særlig problem.

Hvor høy er du? Syns 1800-2500 kcal høres ut som en fornuftig plass å begynne. Prøv å holde deg i det øvre skiktet til å begynne med, så kan du kutte litt og litt. Eventuelt ha alternerende kcal-inntak hvor du kjører annenhver dag med 1800 og 2500 og kutter litt og litt på høykcal-dagen etterhvert som nedgangen bremser litt.

Det er faktisk akkurat det jeg gjør. Annenhver dag med 1800 og 2500.

Er 186cm. Har gått ned fra 114 til 94 på et år, men det virker til å kreve litt mer detaljfokus for å få vekk magefettet. Har så og si karbo-frie dager med mye salat, egg, kylling og tunfisk på 1800-2000-dagene. 2500dagene kan jeg ikke si med sikkerhet at er 2500 da jeg ikke teller på samme måte.

Jeg vil tro at magemusklene vil synes på ca 85kg? Er det for ambisiøst å tro at man skal kunne greie det til juli?

Det er ikke godt å si når magemusklene synes da jeg ikke har noen anelse om hvordan fysikken din er :)

Om du er på 94kg nå så er nok 85kg til juli ganske ambisiøst ja, men ikke umulig. Jeg tror det viktigste for å lykkes nå er å ikke ha hastverk, men heller ta deg litt ekstra tid med å få av de siste kg'ene bare for å unngå at du kutter kcal fordi du stresser med å få av deg vekt.

Det er faktisk akkurat det jeg gjør. Annenhver dag med 1800 og 2500.

Er 186cm. Har gått ned fra 114 til 94 på et år, men det virker til å kreve litt mer detaljfokus for å få vekk magefettet. Har så og si karbo-frie dager med mye salat, egg, kylling og tunfisk på 1800-2000-dagene. 2500dagene kan jeg ikke si med sikkerhet at er 2500 da jeg ikke teller på samme måte.

Jeg vil tro at magemusklene vil synes på ca 85kg? Er det for ambisiøst å tro at man skal kunne greie det til juli?

Hvorfor ikke carbs?

Annonse

Hvorfor ikke carbs?

Hvorfor ikke carbs på 1800-2000kalorier dagene**

Dette er da en godt brukt metode.. Høye og lave dager der man kutter på carbsa på lav dagene , men spiser en del på høy dagene = ). Ganske effektivt også ;)!

Ser ingen spesiell grunn for å gjøre det, og hvis du skal nå 1.8-2k kcal på bare fett og proteiner blir det mye fett.

Og så? Du har dager der du spiser veldig lite fett og mer karbohydrater. Om du spiser 1 dag med mye fett og lite karbohydrater og en dag med lite fett og mye karbohydrater så har ikke det noe å si. Det er det du får i deg over tid som betyr noe. Å ha rullering på dager med mye fett og lite karbs, og lite fett og mye karbs, gjør bare at kroppen har vanskeligere for å tilpasse seg og man utsetter en eventuell stagnering. Er man flink å tilpasser dette til treningen med når man spiser hva, så kan man også oppnå enda bedre resultater.

Om du syntes 1800-2000kalorier bestående av stort sett proteiner og fett er mye fett, så skulle du sett meg når jeg spiser 3500kalorier bassert på disse prinsippene =) ! Kan vell kalles en mild form for carb-cycling. Les deg litt opp på dette temaet og kom tilbake til meg å si du ikke ser noen spesiell grunn for å gjøre det ;)! Min all-time favoritt metode enten det er en plain & simple deff eller å gå opp i muskelmasse uten å legge på seg serlig med fett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...