Gå til innhold

Treningseffekten av styrkeøkter vs intervalløkter

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste to årene trent styrke, og delvis fordi jeg har stagnert, delvis fordi jeg finner det litt mer strevsomt å komme meg til gymmen, delvis fordi jeg kjenner noen muskler/ledd som begynner å varsle ifra, og også litt fordi tilgangen på utstyr er litt usikker i fremtiden, vurderer jeg å gjøre noen større endringer. Dette vil si at istedenfor å trene styrke 3 timer i uka a litt over en time, vurderer jeg å gå over til kortere intervalløkter hvor jeg hovedsakelig benytter kroppsvekt, f.eks. Bodyrock, Melissa Blender eller Insanity.

Bodyrock har opprinnelig intensive økter på 10 min, Blender på opp mot 20-30 min og Insanity på 40-60 min.

Å ta slike intense økter vil på klokka ta mindre tid, men vil jeg likevel få den samme helseeffekten? Vil f.eks. 30 min med intensiv økt 3 ganger i uka gi den samme effekten som det dobbelt av styrketrening? Evt. hvordan er det å kombinere 2 intensive økter med 1 styrkeøkt (fordelt på 3 dager)? Har det en negativ effekt?

Fortsetter under...

Ulik trening gir ulike resultater. Logisk, yeah? All trening ligger i et kontinuum fra ren styrke til ren utholdenhet. Sirkeltreninggreier ligger et sted i midten der. Man kan argumentere for at det sånn sett egentlig er ineffektiv styrketrening :p

Utfordringen med å kun bruke kroppsvekt som belastning er at du ikke har samme muligheter til å justere belastningen som med vekter, og at flere øvelser krever en del styrke før man kan utføre de. Det finnes ymse varianter av øvelser som øker belastning (decline pushups osv.), men før eller senere blir det vanskelig å øke. Knebøy med og uten belastning er to helt forskjellige ting. Du blir ikke sterkere av å gjøre 50 reps med luftknebøy, du trener muskelutholdenhet og kondisjon, og forbrenner kalorier. Skal du bli sterkere så må du ha en form for overlast, som oftest med tyngre vekt enn du løftet tidligere.

Det hele kommer an på hva som er målet med treningen din. Det er bedre å gjøre noe hjemme enn ikke å gjøre noe i det hele tatt. Hvis du har stagnert med treningen din så er det alltids mulig å finne ut hvorfor og gjøre nødvendige endringer. Mangel på framgang er demotiverende, da må det gjøres noen grep.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...