Gå til innhold

Fordeling av fett/karb/protein på diett


IRH

Anbefalte innlegg

Startet diett i skiftet januar/februar. Var på den tid 67kg og godt trent. Er ikke storvokst, så måler 163 cm i sokkelesten. Ønsket å komme meg ned i fettprosent, hvor "hovedlageret" da befinner seg på hofte/rumpe/lår. Har forøvrig ganske lav fettprosent fra midten og opp - både muslelfester på brystbenet og split i skuldre er synlig.

Dietten gir ca 1800 kcal per dag, med 190g protein, 100g karb og 50-60 g fett. Ulike kalkulatorer foreslår at kcal-behovet mitt er på ca 2600-2700.

Jeg trener tre-split (markløft+rygg+biceps/bryst+skuldre+triceps/bein, hvor det gjerne blir 5-6 økter i uka. I tillegg trener jeg en del kardio. Blir gjerne to-tre økter 4*4 i uka, samt 2-3 løpeturer a 7km med bikkja, moderat intensitet. Utenom det går jeg en del.

Januar/februar gikk fint for seg, og jeg gikk ned til 64,5 kg. Tar også mål, og klarte da å kvitte meg med ca 1,5-2 cm på "problemområdene", mens jeg holdt med forholdsvis lik fra midten og opp.

Mars måned derimot, har gått værre for seg. Er oppe i 67 og har tilsynelatende vokst. Dette også i følge mål.

Lurer på om jeg har bommet på dietten, eller om fordeling av fett/protein/karbo burde vært annerledes?

Takker og bukker dypt og inderlig for innspill på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dietten gir ca 1800 kcal per dag..

kcal-behovet mitt er på ca 2600-2700..

jeg gikk ned til 64,5 kg...

Er nå oppe i 67 og har tilsynelatende vokst.

Om du har fulgt dietten, så har du ikke gått opp 2,5 kg i løpet av en måned.

Noen muligheter:

- Badevekten er ødelagt.

- Du har ikke fulgt dietten.

- Målebåndet har krympet og viser derfor flere cm enn det skal.

- Du drakk tre liter vann i øyeblikket før du gikk på badevekta.

- Du har hatt en forstoppelse i 2 uker.

- Svingningene hormonelt i forhold til menstruasjons-syklus er som tidevannet er det i Frankrike - voldsomme.

Fordelingen ser bra ut mellom karbs, prots og fett.

Treningsregimet ditt virker hinsidig tøft i forhold til inntak og du burde veid 44 kg om du har holdt på med dette siden slutten av januar. Så jeg tenker umiddelbart at du må spise mer, være nøye på hvordan du regner ut kcal-forbruket og fortsette å trene som du gjør.

:)

Ideelt sett burde du kastet både målebånd og badevekt i bosset og stolt på at du er ærlig i utregningene, følger opp treningen som du skal, men jeg vet at målebånd og badevekt er viktig for å måle fremgang og retning, så det beholder du nok. Men speilet er egentlig din beste venn til slikt - ihvertfall hvis du glad i deg selv og kroppen din som den er. Finpussing, som du holder på med, er tidvis nødvendig også på de flotteste Ferrarier og Porcher.

Gi gass.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fulgt dietten, så har du ikke gått opp 2,5 kg i løpet av en måned.

Noen muligheter:

- Badevekten er ødelagt.

- Du har ikke fulgt dietten.

- Målebåndet har krympet og viser derfor flere cm enn det skal.

- Du drakk tre liter vann i øyeblikket før du gikk på badevekta.

- Du har hatt en forstoppelse i 2 uker.

- Svingningene hormonelt i forhold til menstruasjons-syklus er som tidevannet er det i Frankrike - voldsomme.

Fordelingen ser bra ut mellom karbs, prots og fett.

Treningsregimet ditt virker hinsidig tøft i forhold til inntak og du burde veid 44 kg om du har holdt på med dette siden slutten av januar. Så jeg tenker umiddelbart at du må spise mer, være nøye på hvordan du regner ut kcal-forbruket og fortsette å trene som du gjør.

:)

Ideelt sett burde du kastet både målebånd og badevekt i bosset og stolt på at du er ærlig i utregningene, følger opp treningen som du skal, men jeg vet at målebånd og badevekt er viktig for å måle fremgang og retning, så det beholder du nok. Men speilet er egentlig din beste venn til slikt - ihvertfall hvis du glad i deg selv og kroppen din som den er. Finpussing, som du holder på med, er tidvis nødvendig også på de flotteste Ferrarier og Porcher.

Gi gass.

:)

Fikk meg i det minste en god latter tidlig på dagen :) Så spørs det da, om det er hormonene det står på eller ikke ;) Er ærlig med meg selv og jukser ikke, og tror ikke jeg har sprengt badevekta hittil... Kan hende husnissene har gjort noe rart med målebåndet da - slikt er vanskelig å vite.

Har litt problemer med å tro på at jeg legger på meg muskelmasse på dette regimet og, til tross for at styrken øker dag for dag... :)

Får prøve som du sier, å justere opp kcal-inntaket, og se om det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...