lolte Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 Hei, jeg er ny på forumet og ny på styrketrening. For seks uker siden tok jeg grep og meldte meg inn på Sats. Tidligere har jeg spilt håndball, jogget litt og drevet en del med yoga. Da jeg flyttet og ble student skled dette helt ut, og jeg har faktisk omtrent ikke trent på fem år (shame on me). For seks uker siden veide jeg 87 kilo. Jeg er 170 høy. Jeg fikk hjelp av en personlig trener til å sette opp et styrkeprogram for hele kroppen, samt jeg fikk beskjed om at jeg trengte 2610 kcal daglig. Nå skal det sies at jeg ikke teller kalorier. Kostholdet mitt består av veldig mye grønnsaker, mye laks, lite kjøtt og en del veldig grovt brød, fullkornspasta og -ris, fordels på omtrent fire måltider daglig og ett til to mellommåltider (en smoothie eller lignende). Jeg har alltid laget maten min fra bunnen, og det har jeg selvsagt fortsatt med. PTen ble litt overrasket over at jeg veide såpass mye som jeg gjorde. Jeg har kvinnelige former og selvsagt noen bilringer, og ifølge BMI er jeg skikkelig overvektig, men jeg ser ikke smellfeit ut. Jeg hadde for eksempel en klart defintert midje (ikke definert av valker, om dere skjønner). PTen og jeg snakket en del om kostholdet mitt og det var nok ikke der hovedproblemet mitt lå, det er aktivitetsnivået mitt som var en vits (jeg er akademiker og sitter ved en skrivepult hele arbeidsdagen). Vi ble enige om at jeg skulle roe ned på fancy ost, rømme, smør og den slags, og at middagsporsjoner måtte bli noe mindre. Ok, dette høres levelig ut, tenkte jeg. Jeg hadde på forhånd satt meg som mål at jeg ville gå ned 8 kilo på en åtteukers periode og at jeg skulle trene minst fire ganger i uken. Dette har imidlertid gått over all forventing. Jeg elsker nå å trene og gjør det mer enn gjerne seks dager i uken! Jeg utfører styrkeprogrammet for hele kroppen rundt tre ganger i uken og så løper jeg en til to ganger i uken på mølla (intervaller). Jeg slenger også innom en bodypump-time i ny og ne og gjør yoga en gang i uken. Etter mye bakgrunnsinfo kommer jeg nå omsider til sakens kjerne; etter seks uker veier jeg nå 76-77 kilo (har veid meg flere ganger på ulike vekter og på ulike tider av døgnet). Jeg gjør åpenbart noe riktig her, men er ikke dette litt mye? Etter hva jeg har forstått er det ikke anbefalt å gå ned mer enn en kilo i uken, noe også PT understreket. Kroppen min har definitivt endret seg, noe jeg er fornøyd med. Jeg har gått ned en buksestørrelse, har ikke antydning til "valk" rundt midjen når jeg står oppreist, lårene mine har blitt strammere og jeg kan se at jeg begynner å få definerte skuldre og armer. En annen endring jeg har sett, er at puppene mine er blitt tydelig mindre (ikke så fornøyd med dette...) og rumpa mi har fått et løft. Spiser jeg for lite? Jeg trener mer enn hva planen som ble satt opp for meg tok høyde for, men synes stort sett at jeg spiser meg godt og mett, og når jeg spiser sammen med andre så ser jeg at jeg ikke spiser lite, kanskje snarere tvert imot. Hva tenker dere om dette? Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28851-vektnedgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
runforit123 Skrevet 26. mars 2014 Del Skrevet 26. mars 2014 For å vite om du spiser nok som må du nesten regne ut hvor mange kalorier du inntar. Det farlige her om du underspiser for mye er at du etterhvert vil tære på muskelmassen og til slutt møte veggen med et brak. Kan du skrive opp ca. hva og hvor mye du spiser? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28851-vektnedgang/#findComment-983196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolte Skrevet 26. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2014 Hva mener du med å til slutt møte veggen med et brak? Det høres ikke ut som noe jeg er interessert i, og jeg ser på det jeg holder på meg som en livsstilsendring, og jeg vil at den skal være sunn og bærekraftig. På en typisk dag spiser og drikker jeg følgende: Frokost: Havregrøt laget på 1-1,5 dl store gryn og vann. Topper den gjerne med kanel og sukkerfri eplemos eller diverse bær (noen ganger søtet med sukrin) Lunsj: 1-2 skriver av det groveste brødet kjøpt på Baker Hansen, som oftest rug eller spelt. Spiser jeg to skiver har jeg på vanlig Jarlsberg og masse paprika og spirer eller kokt egg. Spiser jeg en skive spiser jeg en omelett av to egg og en halv brokkoli. Jeg prøver å ikke, men det ender gjerne med at jeg har rørossmør på en skive. Det hender også at jeg spiser salat med ca 200 gram bønner eller kikerter med agurk, tomat, gulrot, sukkererter og den slags. Middag: 150 gram laks eller kylling. Noen ganger ca 200 gram karbonadedeig. Til dette har jeg som oftest søtpotetmos (med ekstra lett melk og en klatt smør), andre rotgrønnsaker, tre never fullkornspasta, 100 gram grov, rød eller fullkornsris. Noen ganger surrer jeg to baconskiver rundt fisken eller kyllingen. Ved siden av har jeg alltid noe "grønt", enten det er fersk spinat, hjertesalat, sukkererter (nesten alltid med!), paprika, tomat, råkost, avokado eller aspargesbønner. Kveldsmat: Cottage cheese eller mager kesam med bær. Før trening spiser jeg alltid en banan, et eple eller en skyr. Etter trening spiser jeg en banan (om jeg spiste et eple før), et eple eller drikker en av YT sine restitusjonsdrikker. Som mellommåltid kan jeg spise friske blåbær, en neve nøtter eller drikke en smoothie laget på bær eller mango, en banan og ekstra lett melk. En gang i uken, som regel lørdag, spiser jeg akkurat det jeg vil til middag om det så er pizza, indisk med nan og hele pakka eller whatever. Hvordan ser dette ut? Er dette mye, lite, passelig? Jeg tar mer enn gjerne imot tips og triks til hva jeg bør fjerne eller legge til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28851-vektnedgang/#findComment-983323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
runforit123 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Hei, synes kostholdet ser bra ut Du har nok gått ned en del vannvekt så vektnedgangen vil nok roe seg litt dess nærmere du kommer idealvekt. Mange blir ofte overrasket i starten av mye nedgang og blir skuffet når det stopper opp og går saktere, men det er en naturlig del av prosessen når kroppen har mindre vann og fett å miste. Det med å møte veggen er forbeholdt de som starte med ny livsstil og gjerne tar det for langt med overdreven trening kombinert med lite mat. Ser ut som om du spiser godt. Vedr. trening så er det viktig å lytte til kroppen og være obs på at som nybegynner er du ekstra utsatt for belastningsskader da alt er nytt for kroppen og den trenger tid på seg til å bli vant med de nye påkjenningene, men det er ikke noe problem så lenge du trener variert og ikke overdriver Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28851-vektnedgang/#findComment-983461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.