Gå til innhold

Variasjon i sett, repetisjon og tyngde

Anbefalte innlegg

Hei

Trener nå 3 ganger i uka med styrke (minst), og funnet ut at jeg bør flinkere med variasjon - spesielt sett, repetisjon og tyngde. Har fullkroppsprogram, og har normalt sett 6x4 eller 8x3, men varierer litt etter som.

Det jeg tenkte var å kanskje ha en tung dag (slutten av uka hvor jeg ofte trener med noen) hvor jeg f.eks. tar 6x4, så en relativt lett dag (f.eks. 10x4) og så en middels dag (8x3).

Hvordan høres dette ut - som utgangspunkt?

I tillegg, hva kan jeg bruke som utgangspunkt av lett/tung - f.eks. i prosent utifra hva jeg løfter ellers? Skal lette dager være 10% under middelsvekt, og tyngre 10% over? Kan jeg f.eks. si at jeg på de middelsdagene prøver å ha forrige ukes tunge løft?

Litt cirkum carum her da jeg er på utkikk etter tips og rettningslinjer, og ikke helt konkrete svar, men alt tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28819-variasjon-i-sett-repetisjon-og-tyngde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan godt gjøre slik du skrev.

Tunge dager kan du legge deg på rundt 85% av maksen din

Medium dager rundt 70-75%

Lette dager 55-60%

Men når du starter med et slikt opplegg så kan du kutte vektene litt ekstra, så prøve og øke litt hver uke til du stagnerer, så gjøre det igjen.

Dumt spørsmål, men når du skriver 6x4, da mener du 6sett med fire repetisjoner, eller 6 repetisjoner og fire sett?

Med tanke på at jeg ikke har spesifisert det noe og det tydeligvis skapte forvirring, er det ikke et dumt spørsmål.

Mener da 6 repetisjoner og 4 sett, ja.

Leste nettopp en artikkel hvor de anbefalte 2-4 rep x 8-10 sett en dag, 12-15 rep og 3 sett neste dag og 6-8 rep og 4 sett siste dag (tre treningsdager i uken). Selv har jeg hovedsakelig praktisert 6 repetisjoner x 4 sett eller 8 repetisjoner x 3 sett, så synes 8 sett høres svært mye ut. Er det noen som har noen tanker om dette?

Annonse

Den artikkelen ser ut til å vinkle det slik at et slikt oppsett kan fungere for å komme seg forbi et treningsplatå, hvis ikke du er der er det ikke sikkert du trenger denslags programmering.

Tør jeg spørre hvilke treningsmål du har,og hvor mye du løfter i de tre store, om du tar de?

Kan hende Texas Method kunne vært noe for deg, siden den og bruker tung-medium-lett-oppsett og kjører masse på baseøvelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...