Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått beinhinnebetennelse, og lurer derfor på om jeg skal skaffe meg slike "calf guards" og bruke fremover, mest for å forebygge at betennelsen kommer tilbake.

Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaringer med slike? Funker det?

Har tittet på litt forskjellige, blant annet disse :

http://www.x-life.no/products/skins-essentials-calftights

http://www.x-life.no/products/2xu-recovery-calf-sleeves-

http://www.x-life.no/products/2xu-compression-calf-guards

Recovery calf sleeves høres jo ganske greie ut da, men skulle gjerne hørt litt fra noen som evt har prøvd de! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28799-erfaringer-med-calf-guards/
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Kompresjon fungerer ift overbelastning (jeg bruker det på triceps), men de fleste får betennelser pga dårlig sentrering av leddet. I så tilfelle kan kompresjonen gi en midlertidig avlastning av symptomene, og fungere som prehab, men roten av problemet bør gjøres noe med.

Kompresjon fungerer ift overbelastning (jeg bruker det på triceps), men de fleste får betennelser pga dårlig sentrering av leddet. I så tilfelle kan kompresjonen gi en midlertidig avlastning av symptomene, og fungere som prehab, men roten av problemet bør gjøres noe med.

Hva kan jeg gjøre for å bedre sentringen da? Hvis det er mulig? :)

Hva kan jeg gjøre for å bedre sentringen da? Hvis det er mulig? :)

Kan hende at du bare var overbelastet, siden du ikke har hatt problemer etter at du begynte å bruke dem.

Ift sentrering så er det fra pers til pers. Ta et bilde av føttene dine fra forsiden og slik at man også ser knestillingen, så kanskje jeg kan gi deg et klarere svar.

Annonse

Kan hende at du bare var overbelastet, siden du ikke har hatt problemer etter at du begynte å bruke dem.

Ift sentrering så er det fra pers til pers. Ta et bilde av føttene dine fra forsiden og slik at man også ser knestillingen, så kanskje jeg kan gi deg et klarere svar.

Slik?

post-31437-14440979121569_thumb.jpg

post-31437-14440979122095_thumb.jpg

Ser føttene for dårlig. Men du har litt valgus i knærne, ville strukket IT bånd og adductors jevnlig og jobba litt med ekstern rotasjon av låra(trene eksterne og strukket interne) og styrket gluteus medius. Men i forhold til det vi snakker om må jeg se foten og ankel bedre.

Det er forskjell på fotsenger og innleggsplar.

Fotsenger er spesial støpt medan innleggsolar kan kjøpast over disk. Husk å gå til nokon som kan faget og ikkje via G-sport eller andre.

Hva med å styrke svakhetene og rehabilitere før man tyr til en quickfix?

Ofte er det ubalanser i musklene som forårsaker dette (dårlig holdning) og ikke genetikk. Er det genetisk så er jeg enig i at såler er fint, men om ikke så synes jeg det er viktig å prøve og fikse kroppens ubalanser. Dette forgreiner seg jo ofte.

Annonse

Å kalle det ein quickfix er etter min meining litt feil. Sola støtter opp og gjer bedre balanse i musklaturen. Det kan forbedre holdning, lindre smerte, begrense overbelastning og rette opp musklaturen.

Men det er et eksternt element som gjør dette. Ikke naturlig. Hva om de slutter å produsere sålen?

Ser ikke vitsen med å ikke fikse dette med rehabilitering når det er noe som ikke trenger ekstern hjelpemiddel.

Men det er et eksternt element som gjør dette. Ikke naturlig. Hva om de slutter å produsere sålen?

Då kan du velge ei anna sole. Korleis kan ein sole vere ein uting? Det fungerer på same måte som ortoser. Det gjer støtte og hjelper til å rette opp i eit problem. Behandling er sikkert flott, men det er raskere å fikse noko med eit hjelpemiddel enn berre behandling. Eg ville foreksempel ikkje gått utan gips då eg knakk foten, sjølv om det er eit eksternt element.

Då kan du velge ei anna sole. Korleis kan ein sole vere ein uting? Det fungerer på same måte som ortoser. Det gjer støtte og hjelper til å rette opp i eit problem. Behandling er sikkert flott, men det er raskere å fikse noko med eit hjelpemiddel enn berre behandling. Eg ville foreksempel ikkje gått utan gips då eg knakk foten, sjølv om det er eit eksternt element.

Du kan ikke sammenligne et knekt bein og en ubalanse i muskelaturen i min mening.

Poenget er at sålen tillater en å unngå roten til problemet istedenfor å fikse den.

Har snakka med folk her inne som sier de kan gå 16 timer med såle og ikke 1 time uten. Tror du det var så ille før dem fikk sålene? Nok en gang, man unngår å ordne opp i årsaken til problemet.

Eg vil tru det var ein grunn til at dei fekk solane i byrjinga og det er ein opptreningsfase med solar.

Solar og ortosar har blitt brukt innanfor ortopedi i alle år, og det blir meir og meir brukt av fysioterapeuter i tillegg.

Poenget med gipsen var at den er eit eksternt element.

Eg vil tru det var ein grunn til at dei fekk solane i byrjinga og det er ein opptreningsfase med solar.

Solar og ortosar har blitt brukt innanfor ortopedi i alle år, og det blir meir og meir brukt av fysioterapeuter i tillegg.

Poenget med gipsen var at den er eit eksternt element.

Ja som en 'brannslukker' så er jeg enig i at det kan ha sitt formål :)

Utover det så er vi muligens noe uenige, men det er selvfølgelig helt ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...