Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet at det sannsynligvis finnes en million lignende tråder i dette forumet, så om det "passer dårlig" med enda en, får eventuelt noen moderatorer bare slette den. Grunnen til at jeg starter en ny er fordi jeg føler at akkurat dette med kosthold er så individuelt at jeg gjerne skulle fått noen helt konkrete råd rettet mot meg, uansett hvor egoistisk det høres ut.

Kort sagt er målet mitt å gå ned i fettprosent, som så mange andre. Har ikke så veldig mye fett på overkroppen (selv om jeg gjerne vil ha vekk noe derfra også,) det er underkroppen som er det største problemet mitt. Der går fettet ALDRI vekk føles det som, nesten uansett hvor lite fett jeg har på overkropp. Jeg vet at det ikke er mulig å punktslanke, og jeg vet at jeg må legge meg i underskudd hvis jeg skal bli kvitt fettet. Har nå ligget i underskudd i seks uker, og i starten gikk det litt fremover (i forhold til målte cm og hva jeg ser i speilet, er ikke så opptatt av vekten.) Nå de siste tre ukene føler jeg derimot at det har gått helt motsatt vei igjen, er skikkelig "fluffy" og oppblåst, til og med om morgenen, noe jeg aldri pleier å være. Spiser ikke annerledes enn jeg gjorde i starten.

Veier 63 kg, er 168 cm høy, og 21 år (i juli.) Jeg trener vanligvis 6 ganger i uken, av og til en ekstra gang hvis jeg føler jeg har overskudd til det. 5 ganger styrke, en/to variert mellom sykling og svømming, ikke så mye løping fordi føttene mine takler det dårlig. Trives veldig godt med treningsmengden, det er på en måte det som driver meg og gir meg masse glede og energi i hverdagen, så vil ikke egentlig endre treningsmengden, men trener gjerne mer cardio hvis det er det som skal til. Per dags dato er jeg mer opptatt av å bli kvitt fettet enn å legge på meg mer muskler.

Uansett, spørsmålet mitt er først og fremst hvordan jeg på best mulig måte skal legge opp kostholdet for å kunne få fram noe synlige resultater? Treningen er dødsgøy, men skulle gjerne fått ordentlig kontroll på kostholdet slik at jeg ser at det skjer noe. Jeg får i meg omtrent 2-2,5 gram proteiner og ca 1 gram fett (av og til kommer jeg nok ikke helt opp på dette, følger mest med på proteinene) per gram kroppsvekt hver dag, resten karbohydrater. Har ligget mellom 1800 og 2000 kalorier hver dag, flest dager rundt 1900. (I fjor lå jeg for lavt over for lang tid, og vil nødig gå i den samme fellen en gang til.) Er vel ganske ensidig i matveien, går mest i grønnsaker, kjøttpålegg (typ kokt skinke, kalkunfilet, kyllingfilet etc.) søtpotet, laks, kyllingfilet, karbonadedeig, ris, tunfisk, havregryn, kesam, litt mandler (og en og annen questbar.) Ellers baker jeg litt med proteinpulver, sukrin, kokosmel etc.

Hvis noen har noen tanker rundt dette, blir jeg superhappy :)

Fortsetter under...

Hei

Ikke gi opp, det er mye du kan gjøre. Du kan prøve ulike byggedietter, ha høye og lave dager på carben osv. Felles for de fleste av disse dietten er at de sørger for at du har et høyere underskudd enn det du har per dags dato. Jeg vet at trenden her inne på FB er å anbefale et ganske høyt kaloriinntak. Jeg mener at for å få dra seg ned skikkelig i fettprosent så må man ha et høyt nok underskudd. Om dette kommer av at du spiser, la oss si 1450-1600 kcal eller om det kommer av at du tar deg 20 min på mølla etter hver styrkeøkt velger du selv. Konkrete tips kunne jeg sikkert gitt, men jeg vil helger pointe deg i retning av litteratur om emnet. Du kan søke på Lyle Mcdonald, Ultimate Diet 2.0, rapid fattloss, flexible dietting osv. Evt kan du spørre om å få satt opp en konkurransediett av PTer eller andre med kunnskap.

• 2 uker senere...
Hei

Ikke gi opp, det er mye du kan gjøre. Du kan prøve ulike byggedietter, ha høye og lave dager på carben osv. Felles for de fleste av disse dietten er at de sørger for at du har et høyere underskudd enn det du har per dags dato. Jeg vet at trenden her inne på FB er å anbefale et ganske høyt kaloriinntak. Jeg mener at for å få dra seg ned skikkelig i fettprosent så må man ha et høyt nok underskudd. Om dette kommer av at du spiser, la oss si 1450-1600 kcal eller om det kommer av at du tar deg 20 min på mølla etter hver styrkeøkt velger du selv. Konkrete tips kunne jeg sikkert gitt, men jeg vil helger pointe deg i retning av litteratur om emnet. Du kan søke på Lyle Mcdonald, Ultimate Diet 2.0, rapid fattloss, flexible dietting osv. Evt kan du spørre om å få satt opp en konkurransediett av PTer eller andre med kunnskap.

Takk for fint svar :) Så hvis jeg skal lavt ned må jeg omtrent gå på en "ekstremdiett?" Jeg klarer liksom ikke helt å godta at jeg ikke får til dette på en "vanlig" måte, som i mine øyne er å ligge ca 500 kcal under vedlikehold. Gjorde det i hele januar og halve februar, og har ligget nærmere 600-700 kcal under siste halvdel av februar og hittil i mars. Har som sagt mistet litt fett på overkroppen, men underkroppen skjer det ingenting med. Hvordan er det fysisk mulig når jeg ligger i underskudd? Jeg vil helst ikke ligge så lavt som 1450-1600, da jeg prøvde å gjøre det over lenger tid i fjor gikk alt rett vest, ble rett og slett syk... Så hvis det er det som skal til, tror jeg nok heller jeg må la fettet få bli dessverre, haha. :/

Takk for fint svar :) Så hvis jeg skal lavt ned må jeg omtrent gå på en "ekstremdiett?" Jeg klarer liksom ikke helt å godta at jeg ikke får til dette på en "vanlig" måte, som i mine øyne er å ligge ca 500 kcal under vedlikehold. Gjorde det i hele januar og halve februar, og har ligget nærmere 600-700 kcal under siste halvdel av februar og hittil i mars. Har som sagt mistet litt fett på overkroppen, men underkroppen skjer det ingenting med. Hvordan er det fysisk mulig når jeg ligger i underskudd? Jeg vil helst ikke ligge så lavt som 1450-1600, da jeg prøvde å gjøre det over lenger tid i fjor gikk alt rett vest, ble rett og slett syk... Så hvis det er det som skal til, tror jeg nok heller jeg må la fettet få bli dessverre, haha. :/

Det er en helt ærlig sak, og det er tøft at du innrømmer det. Og jo dette går fint an å gjøre ved et vanlig underskudd, men det kan ta, som du merker en del lengre tid. Ingenting i veien å gjøre det sånn og er sikkert både sunnere for kropp og psyke:)

Du kommer i mål uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...