Gå til innhold

Styrketrening og kosthold


Karo89

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 24 år, er ca 161 høy og veide i høst 64 kg. Jeg bestemte meg for at jeg ville stramme opp litt og gå ned i fettprosent, så jeg begynte med styrketrening i september. Siden den gang har jeg trent styrke 3 ganger i uken. Jeg trener knebøy, markløft, benkpress og skulderpress (de to siste annenhver gang). Fra september til desember ble jeg mye sterkere i alle øvelsene, men jeg så ikke noen muskelvekst, som var det jeg gjerne ville ha.

Jeg fant ut at jeg vil prøve å først bygge muskler for så å gå ned i fettprosent. Så i januar begynte jeg å spise mer, og har prøvd å holde meg på ca 100 g proteiner hver dag (selv om jeg ikke har vært like flink til dette hele tiden).

Problemet er nå at jeg ikke har blitt veldig mye sterkere, selv om jeg har fortsatt og trene, jeg har egentlig bare lagt på meg ganske mye fett og veier nå 69 kg og kommer så vidt inn i buksene mine. Jeg har spist en del karbohydrater og fett i løpet av denne tiden også…

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan legge om kostholdet mitt/trene for å få den muskelveksten og fettreduksjonen jeg vil ha? For nå føler jeg meg bare veldig umotivert og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg blir veldig glad hvis noen har noen gode tips eller råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I løpet av en vanlig dag spiser jeg 3 kokte egg til frokost, eller frokostblanding med melk. Til lunsj salat med tunfisk, tomat avocado, agurk og litt olivenolje, eller tre skiver med tunfisksalat (tunfisk rørt sammen med kesam, litt majones, litt sitron, salt og pepper), et mellommåltid bestående av Skyr eller en banan. Til middag blir det ofte en porsjon med pasta, kjøtt og salat, eller kylling/svinefilet med ris og salat. Men hvis jeg ikke har tid til å ta med mat på skolen, blir det innimellom en baguette i kantinen og om kveldene kan det bli litt sjokolade.

I bunn og grunn teller jeg ikke kalorier når jeg spiser, jeg har egentlig bare fokusert på å få i meg minst 100 gram proteiner og egentlig ellers spise det jeg har lyst på, men holde det noenlunde sunt. Men dette ser jo ikke ut til å fungere sånn kjempebra, så jeg lurer vel mest på om hva jeg egentlig bør spise (og ikke spise) for å få best mulig fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig uten å vite ca mengdene med mat. Stagnering kan vel skyldes ofte både for stort underskudd (for lite mat over tid) eller at det rett og slett er for store mengder ift kaloriforbruket etter hva jeg har forstått :-) trenger ikke veie maten, slik at det blir akkurat 142 gram kylling for eksempel, men å vite omtrentlig hvor mye kcal og gram en stor neve ris/nøtter eller en kyllingfilet er, er ofte god kunnskap å ha med seg. Mye bra på forumet og artikler her på bloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...