Gå til innhold

Proteinpulver, trening osv.


Andrea

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noe spørsmål angående trening og protein. De siste par årene har jeg fått øynene opp for "seriøs" styrketrening, og jeg trener både tungt og ofte. Har alltid vært lita og tynn, men har det siste året blitt betraktelig mer muskuløs. Likevel føler jeg at de store resultatene uteblir, til tross for at jeg gjør "alt" riktig. Er særlig interessert i å bygge litt mer på skuldre og rygg, og har begynt å mistenke at jeg får i meg for lite mat, særlig protein. Har den siste tiden prøvd ut PF, noe som har fungert utmerket, men tror som sagt matinntaket er litt for lavt. Dette gjelder spesielt på travle dager, hvor jeg sitter på lesesalen fra morgenen av, og drar rett på jobb etter det. Har aldri tatt proteintilskudd i form av pulver, men det er noe jeg vil begynne med.

Så da til spørsmålene:

1. Ser det er startet en tråd om det allerede, men har noen et godt proteinpulver å anbefale til før og etter trening? Eller er det slik at man bør ha to forskjellige til før og etter? Er helt fersk i denne jungelen.. Spiser lavkarbo, så vil gjerne ha et med minimalt med karbohydrater

2. Jeg er ca 163 cm, og veier ca 50 kg. Hvor mye vil dere anbefale at jeg får i meg? Ønsker som sagt å bygge litt.. Har lest 2,2 x kroppsvekt noen steder, men er jo så mange forskjellige meninger..

3. Jeg løper en del, både langkjøringer og intervaller. Dette er ikke fordi jeg som mange jenter tror at løping er den optimale treningsform, men rett og slett fordi jeg elsker å løpe og få svettet ut skikkelig. Er det mulig at løpingen bremser opp for muskelveksten, til tross for at jeg svært sjelden løper og trener styrke i samme økt?

Blir veldig takknemlig dersom noen kyndige orker å svare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Andrea.. Jeg er ingen ekspert her på forumet og det vil komme svar fra personer her inne som vil kunne hjelpe deg mer enn hva jeg klarer, men jeg kan prøve å gi deg en liten pekepinn :)

1.

Dette er jo smak og behag, men kan anbefale Myoprotein og Dalblads three in one, selv er jeg ett sjokolade monster men de andre smakene er helt okej de også! Etter trening er Whey protein å anbefale ettersom kroppen tar opp denne typen protein forholdsvis raskt etter inntak. Selv er jeg veldig glad i 3 fase proteinpulver med whey, egg protein og kasein noe som vil gi kroppen en jevn tilførsel av proteiner over en lengre periode, det er dog en god del dyrere!

2.

2 - 2,5gr protein pr kg kroppsvekt holder lenge nok

3.

For å bygge muskler og bli større må man ligge i kalorioverskudd, forbrenner du mer enn du dytter i kroppen vil det være

vanskelig å bygge særlig mye med muskelmasse! Om du er godt trent vil dette så å si være umulig, men for en litt mer utrent med mye fett på kroppen kan det fungere ettersom kroppen da vil brenne det overflødige fettet isteden for å gå rett på muskelmassen! Ser mange som overdriver til de grader og pøser på med 1000-3000kcal i overskudd, noe som er totalt unødvendig ettersom dette vil føre til økt og unødvendig fettlagring, men en 200-400kcal i overskudd vil være en fin måte å bygge nogenlunde ren masse på!

Svaret du leter etter er nok at du må trykke i deg mer mat for å kunne vokse og legge på deg i muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få i deg mer kcal enn du forbruker som nevnes tidligere her. Kanskje du bør kutte ned på utholdenheten - du forbruker mye kcal under hard utholdenhet, og må dermed få i deg enda mer mat - og heller prioritere styrke... Jeg trente utholdenhet mange ganger i uka tidligere. Har nå gått ned til 1/2 intervaller i uka, ellers gå/små jogge 30-45min etter styrketrening. Trener styrke 6 ganger i uka, 3 splitt. Spiser en del karb i forbindelse med treninga - før og etter. Dette fungerer veldig bra for meg. Skrive en kostholsplan slik at du ser hvor mye mat du får i deg. ofte spiser vi mer/mindre enn d vi trur. J spiste mye mer enn j trudde og ble derfor en tjokkas ;-D du spiser kanskje for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...