Gå til innhold

Hjelp med treningsprogram (hjemme)


Silva

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med stor overvekt og kunne tenkt meg litt hjelp med å få satt opp et treningsprogram.

Utstyr:

  • Treningsmatte
  • Stor ball
  • Små håndmanualer
  • Strikk
  • Steppemaskin
  • Div trenings"spill" på wii og xbox

Må ta hensyn til:

  • Knær (som kan låse seg nå som det er kaldt)
  • Rygg (som er veldig svak og har noen "feil")
  • Dårlige lunger (er mye plaget med slim under trenging. eksempel, en gåtur på 1 mil som forsåvidt var helt greit for kroppen ga meg masse slim og gjorde at jeg kun gikk og hostet/spyttet hele turen)

Elsker:

  • Wii danceworkouts (cardio boxing programmet satt opp av "personlig trener" i spillet)
  • Yoga (har et lite program jeg pleide å følge før. tar ca 30 minutter)

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg med å sette opp et program jeg kan starte med. Det er også viktig for meg at det varierer litt ellers frykter jeg for at jeg går lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved "stor" overvekt (en BMI-verdi ville gitt et tydligere bilde på hvor "stor" overvekten er) er det hovedsaklig kostholdet det bør fokusere på! En overvekt kommer skjeldent av for lite mosjon, men den sees gjerne i sammenheng med dårlig kosthold.

Når det er sagt, så er det selvsagt greit med en kombinasjon, slik at du holder kroppen i form. Jeg har vel kanskje en mistanke om at formen generelt ikke er optimal. Det er nok derfor bra å ta ting gradvis - både for helsen og for gleden ved trening og en sunnere livsstil!

- Gåturer! Du sier at du har problemer med lungene, og det skal ikke kimses av. Men dersom du har muligheten til å gå, så ser jeg på det som en super aktivitet. Siden du er tung, vil den ekstra vekten være en belasting. Og ved å gå regelmessig vil kroppen tilpasse seg belastingen, og du kan da på et senere tidspunk (når du er sterk nok) øke belastingen på en eller annen måte (f.eks. ved styrketrening, gå i bakker, jogge, etc).

Dersom du produserer mye slim som må opp, så kan det kanskje være et alternativ å gå i naturen hvor det ikke gjør noe å spytte ut slimet regelmessig. Det kan kanskje være litt ekkelt når man legger fra seg store slimklatter over alt ;)

Anbefaler deg å se denne lille filmsnutten om gåing:

- Svømming. Svømming er mindre belastende på kroppen enn mange andre aktiviteter. Det er kanskje vanskelig for deg å bade sammen med andre, men om du har muligheten til å finne deg et sted hvor du kan svømme i fred og ro, så er det absolutt et godt alternativ til trening.

Når det kommer til yoga, så er det litt avhengig av yogatype hvor energikrevende de er. Men all bevegelse er selvsagt bra, men man kan ikke forvente det største energiforbruket ved noen typer yoga.

Som sagt, så tror jeg du i første omgang (på grunn av "stor" overvekt) vil ha best av en kombinasjon av kosthold og gåturer vil ha det beste resultatet. Når vekten minsker (og forhåpentligvis en del av "problemene" dine) kan du begynne å se etter alternativer. Treningen skal mestres, og man bør i det minste ha en viss glede over det man gjør. Selvsagt kan det være tungt noen ganger å komme seg over dørstokken, men gleden etterpå pleier som regel å være større. Og det er viktig å ta med seg til neste gang hvor dørstokkmila blir litt vel lang ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "stor" overvekt (en BMI-verdi ville gitt et tydligere bilde på hvor "stor" overvekten er)

Når det kommer til yoga, så er det litt avhengig av yogatype hvor energikrevende de er. Men all bevegelse er selvsagt bra, men man kan ikke forvente det største energiforbruket ved noen typer yoga.

Som sagt, så tror jeg du i første omgang (på grunn av "stor" overvekt) vil ha best av en kombinasjon av kosthold og gåturer vil ha det beste resultatet.

Beklager, glemte å opplyse om BMI. Jeg er 165 cm, med en vekt på 94 kg, BMI ca 34,5.

For to år tilbake, mellom ungene, brukte jeg yoga 3 ganger i uka (ingen annen form for trening). I løpet av 2 måneder hadde jeg gått ned 3 kg og kjente meg i mye bedre form. Derfor tenkte jeg at yoga, sammen med annen form for trening ville være ideelt for meg, spesielt siden jeg liker det så godt. Jeg mener at for å klare å trene aktivt, bør jeg trene noe jeg liker, hvis ikke er det fort gjort å hoppe av.

Cardioboxinga setter fart på pulsen, å gjør meg god og svett. Et program der tar ca 45 minutter. To ganger underveis blir det målt puls. I følge skjemaet i spillet er det 3 nivåer pulsen kan ligge på, første nivå er før du får pulsen opp, så hvis pulsen min ligger der må jeg jobbe hardere og neste gang jeg får et program er det tøffere. Nivå to er mest beregnet for vedlikehold av vekt virker det som, og på nivå tre er pulsen så høy at jeg vil forbrenne fett. Jeg ligger altid på nivå tre.

Så langt har jeg da altså noe for fettbrenning og noe for å kjenne meg bedre (mer fleksibel også).

Når det gjelder kostholdet vet jeg av erfaring at diett ikke er noe for meg. Jeg ramler altid av den, eller fullfører for så å gå tilbake til det samme gamle. Jeg må nok bytte ut en og en matevare og til slutt ha endret vanene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, glemte å opplyse om BMI. Jeg er 165 cm, med en vekt på 94 kg, BMI ca 34,5.

For to år tilbake, mellom ungene, brukte jeg yoga 3 ganger i uka (ingen annen form for trening). I løpet av 2 måneder hadde jeg gått ned 3 kg og kjente meg i mye bedre form. Derfor tenkte jeg at yoga, sammen med annen form for trening ville være ideelt for meg, spesielt siden jeg liker det så godt. Jeg mener at for å klare å trene aktivt, bør jeg trene noe jeg liker, hvis ikke er det fort gjort å hoppe av.

Cardioboxinga setter fart på pulsen, å gjør meg god og svett. Et program der tar ca 45 minutter. To ganger underveis blir det målt puls. I følge skjemaet i spillet er det 3 nivåer pulsen kan ligge på, første nivå er før du får pulsen opp, så hvis pulsen min ligger der må jeg jobbe hardere og neste gang jeg får et program er det tøffere. Nivå to er mest beregnet for vedlikehold av vekt virker det som, og på nivå tre er pulsen så høy at jeg vil forbrenne fett. Jeg ligger altid på nivå tre.

Så langt har jeg da altså noe for fettbrenning og noe for å kjenne meg bedre (mer fleksibel også).

Når det gjelder kostholdet vet jeg av erfaring at diett ikke er noe for meg. Jeg ramler altid av den, eller fullfører for så å gå tilbake til det samme gamle. Jeg må nok bytte ut en og en matevare og til slutt ha endret vanene mine.

All aktivitet er bra, men det er selvsagt noen former for aktivitet som er bedre enn andre. Når det kommer til kosthold, så har jeg aldri sagt at du skal gå på en spesiell "diett". Men med en såpass høy vekt, så er det nok maten du spiser/har spist, som har forårasket det hele.

Det høres ut som om du har et litt anstrengt forhold til ordet "diett", og det er kanskje ikke så rart, da det ofte forbindes med et strengt spisemønster. Kanskje det er lettere dersom du ser på det som en mer normal tilnærming til mat. Dersom du står mellom to matalternativer; et sunt og et usunt. Se på det som mer normalt å spise den sunne retten, kontra den usunne. Ha et mål om å oppnå et mer normalt forhold til mat, i steden for å være på slankeren eller på diett.

Men for å skille hva som er bra og hva som ikke er bra, så er det bare kunnskap som hjelper - sånn er det desverre. Spiser du mer enn du forbruker, uansett hvor mye aktivitet du bedriver, så vil du ikke gå ned i vekt. Skulle ønske jeg hadde en trylleformel som gjorde at man kunne spise hva man ville, og at overvekt ikke fantes. Men tryllekunst hører bare til i eventyr - vi må nok forholde oss til det virkelige liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste styrkeøvelsen du kan gjøre (gitt at knærne dine tåler det) er knebøy. Du mangler jo en del utstyr, men i og med at du er såpass tung så blir det krevende nok å gjøre knebøy med egen kroppsvekt. Du kan også gjøre armhevninger på knærne hvis du får det til. Prøv ellers å bevege deg mer. Gå turer, svøm, dans etc. Og sist, men ikke minst - kostholdet. Her har du nok mest å hente. Vil tro at du spiser mye usunn mat. Mat som grønnsaker, havregryn, egg og magert kjøtt vil gi deg mer metthetsfølelse og hjelpe deg ned i vekt. Ser av loggen din at du er ganske glad i cola. Prøv Grans Cola X uten sukker (eller annen light brus), den inneholder null kalorier og smaker kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...