Umbreon Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Hei! Jeg er ei jente på 21 år, som er 161 høy og veier ca. 65 kg. Jeg har gjerne lyst til å gå ned i vekt, men har også begynt å trene fordi det føles godt å være i aktivitet, det er sosialt, og gir meg et avbrekk fra studier. I tilegg til dette skal jeg legge om kostholdet mitt. Jeg lurer på om noen hadde mulighet til å komme med tilbakemeldinger angående kostholds og treningsplanene min? Er jeg ute og kjører, hva burde endres på osv? Formålet med denne planen er å øke livskvaliteten min, men også å gå ned i vekt. Jeg trener forøvrig på treningssenter. Treningsplan: Jeg trener kardio 3-4 ganger i uka, og styrke kanskje 3 ganger, av og til litt mer. Av kardio deltar jeg på step og pulstimer, 1-2 ganger i uken (30min), og ror på romaskin i tilegg 3-4 ganger i uken, alt fra 15min til 45 minutter hver gang. På styrketreningen tar jeg armhevinger, løfter 3kg vekter (3*12 reps), og tar situps. Vil nevne at jeg snart har en PT time hvor jeg vil spørre han/henne om å vise meg flere øvelser, og lære meg bruk av flere apparater, samt teknikk. Kostholdsplan: Jeg har lest en del på fitnessbloggen, og der står det at for å gå ned i vekt, så må jeg kutte ned 500kcal ekstra, trukket fra det jeg behøver for å opprettholde vekten. Tallene blir da slik: For å opprettholde vekt: Rundt 1900 kcal For å gå ned i vekt: 1400 kcal (Dette er min plan) Har også bestemt meg for å kutte ned på karbohydrater, og spise mer proteiner og grønnsaker. For å øke proteininntaket vil jeg også begynne med proteinpulvershakes etter trening. Ellers spiser jeg "normalt", er glad i fisk, kylling og grønt. Fastfood har aldri vært min greie, og jeg spiser heller ikke mye søtsaker, med unntak av litt mørk sjokolade (86% kakao) som jeg spiser iblandt. Kan også nevne at jeg generelt er avholds, så alkohol vil ikke ha noen innvirkning i denne planen. Virker dette som en fornuftig plan, eller gjør jeg for mye/lite ut av noe? Hva mener du jeg bør gjøre annerledes, og hvorfor? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27901-tilbakemelding-p%C3%A5-kostholdtreningsplan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monika Hafredal Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Så bra at du fokuserer på livskvalitet! Er målet ditt forøverig å faktisk gå net i vekt, eller å srtamme opp og bli "fastere i fisken"? Det er nemmelig ikke uvanelig at vekten står stille samtidig som kroppen blir strammere, men da med fokus på styrketrening fremfor kardio. Ved å trene styrketrening vil kroppen bli strammere , samtidig som forbrenningen øker overdreven utholdenhetstrening(spesielt dersom en ikke spiser nok) kan resultere i vektnedgang,ja, men ved av tap av muskelmasse (så man blir "tynnfeit" i stedet for stram og "fit"). Dersom det er stram og fit du egentlig er ute etter ville jeg anbefale deg å fokusere på tung styrketrening og ikke så mye kardio som i dag (feks 3ggr styrke/uke og 2ggr intervall/uke). Vil anbefale deg å lese denne : http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ som en starthjelp Vanskelig å si noe om du trenger å øke inntaket av proteiner eller kutte karbohydrater når vi ikke vet hva du bruker å spise i dag, men fokus på nok proteiner (ca 2g/kg kropsvekt) er bra. Pass også på å få i deg nok fett (ca 1g/kg kropsvekt), så kan du fylle opp resten av kcal med karbohydrater. Synes vel ellers 1400 kcal høres lite ut, i alle fall om du bestemmer deg for å fokusere mer på styrketrening, men det tror jeg det er andre her inne som har mer greie på enn meg. Uansett, masse lykke til Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27901-tilbakemelding-p%C3%A5-kostholdtreningsplan/#findComment-952888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Sier det samme som monica hafredal, 1400kcal om dagen og seks-syv treninger i uka høres ALT for mye ut for min del. (egentlig høres 1400kcal og nesten ingenting av trening og veeeeeldig lite ut) Du må huske at all trening gjør at kroppen trenger mer energi enn om du bare hadde ligget på sofaen, så det kan fint hende at du ikke trenger 1900 kcal for å vedlikeholde, men nærmere 2500. Å legge seg på nesten halvparten av dette kan fort bli fryktelig tungt. Utover det høres kroppsvekta di i forhold til høyden riktig så ålreit ut, så jeg vet ikke om jeg ville anbefalt særlig med vektnedang. Hvis du er misfornøyd med kroppen ville jeg heller anbefalt å stramme opp via styrketrening:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27901-tilbakemelding-p%C3%A5-kostholdtreningsplan/#findComment-952920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.