Gå til innhold

En plass må man begynne - men gjør jeg det riktig? (Trenger veiledning..)

FitnessC

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært ivrig på sidelinjen det siste året, var det på tide å bli med i fellesskapet her inne.. :)

Om meg:

Jente 24 år.

160cm, 51kg.

Vektnedgang -10kg.

Mål: En feminin muskuløs kropp! (Bygge muskler/stramme opp og ned i fett % )

Vektnedgang:

Jeg begynte å endre kostholdet i juni 2013 og hadde stor fokus på vektnedgang. Før besto hverdagen av vanlig husmannskost, brus/iste, mye brødmat, pasta/pizza, ferdigmat, hjemmebakst og lettvinte løsninger.

I desember nådde jeg mitt første mål: - 10kg. Dette kun ved kostholdsendringer og vanlig mosjon. Ingen form for styrketrening.

Trening:

Nå har jeg endelig startet med styrketrening, noe jeg har stor interesse for! Jeg har lenge vært en av de som var "redd" for å bevege meg inn i styrkeavdelingen i frykt for å gjøre feil og drite meg ut..

Har kun holdt meg til mølla, ellipse o.l.

Jeg startet nå i desember, så er relativt nybegynner. Kjørte på med 4 PT-timer for å lære meg teknikk og fikk satt opp et treningsprogram som jeg følger 3 ganger i uken. (Har 2 helkroppsprogram som jeg kjører annenhver gang, kan skrive mer detaljert om ønskelig)

Prøver også å få med en cardioøkt i uken (gerilja intervaller)

Ellers har jeg hund, så får mosjon her også.

Matplan:

Det er her jeg føler meg mest usikker og tar gledelig i mot alt av veiledning, tips, ris og ros :)

Jeg veier ikke opp maten fordi jeg ikke vet hvor mye jeg trenger av hver enkelt, spiser til jeg er passelig mett.

Hvor mye trenger jeg egentlig av proteiner, karbo, kcal, fett, osv ila en dag ?

- Hittil har jeg fokusert på å spise mest av kjøtt/grønt..

Hvordan forholder jeg meg til dette enklest mulig, bør jeg begynne å veie hva jeg skal spise i gram pr måltid?

Har satt opp noen eksempler på hva jeg spiser om dagene, dette varierer litt men nedenfor er favorittene som ofte går igjen på matplanen min.

De dagene jeg trener styrke spiser jeg også: Før trening: Banan/skyr og fres. Under trening: BCAA. Rett etter trening: Proteinshake med vann, samt riskaker eller banan. - Hvor mye gram protein i shaken trenger jeg? Og skal jeg ta proteinshake (og bcaa) de dagene jeg ikke trener styrke ? (Bruker troponin proteinpulver, sweet chocolate)

Middagen blir ofte litt sen, så jeg har ikke behov for kveldsmat i ukedagene.

Mellommåltider kan bestå av: skyr, frukt, bær, nøtter o.l

Drikker for det meste vann og 1-2 Fres hver dag.

På lørdager spiser jeg hva jeg vil.

Eks: 1.

Frokost: Herbalife shake.

Lunch: To speltlomper, mager kalkun/kyllingpålegg, mager kesam.

Middag: Kyllingsalat: kyllingfilet, fullkornsris, isbergsalat, paprika, mandler, avocado, champignon, cranberries, mager kesam med hvitløk.

Eks: 2.

Frokost: Havregryn med vann, proteinpulver, kanel og sukrin.

Lunch: To speltlomper, tunfisk i vann, mager kesam, mandler.

Middag: Laksefilet, fullkornsris, avocado/grønnsaker, mager kesam.

Eks: 3.

Frokost: To speltlomper, magert pålegg, mager kesam.

Lunch: Tunfisk/kyllingsalat med isbergsalat, paprika, tomat, agurk, grønn pesto og mager kesam.

Middag: Tacosalat: kylling/karbonadedeig, isbergsalat, avocado, tomat, agurk, løk, champignon, bønner og mager kesam.

Hvis det er noe mer som er relevant så bare spør, mulig jeg har glemt noe :)

Håper dere kan gi meg litt feedback, slik at jeg vet om løpet mitt er på rett vei!

Jeg har mye å lære så kom gjerne med innspill fra A til Å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei! Gratulerer så mye med vektnedgang :) Så bra at du har bestemt deg for å ta steget inn i styrkerommet! Du har fin vekt i forhold til høyde, så viktig at du ikke fokuserer på mer nedgang. Skal du bygge muskler og "stramme opp" er det ikke uvanlig å gå opp i vekt - men mål heller på resultatene du ser i speilet!

Vanskelig å si noe om matplanen din når du ikke oppgir mengde/kalorier. Men dersom jeg var deg ville jeg kalorimessig lagt meg på vedlikeholdsnivå på hviledager, og litt i overkant på treningsdager. Personlig ville jeg nok byttet ut denne Herbalife-shaken med noe mer mettende. Ellers synes jeg matvarene du har med ser bra ut, sett at du får i deg disse nøttene du oppgir som mellommåltid hver dag - og ellers spiser nok.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gu9. Vanskelig å si, men det ser ut som du spiser litt lite. Men nå vet jo ikke jeg hvor mye du spiser av nøtter, hvor mye laks du har i salaten, om du drikker proteinshakene i tillegg osv. så det må du nesten se på selv. Regn ut hvor mye kcal du trenger og legg deg på vedlikehold. Makromessig ser det ihvertfall bra ut, så sant du trives med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...