Gå til innhold

Henger dette på greip?


Maelisa

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært på gymmet noen ganger, prøvd meg frem med litt forskjellige øvelser og vekter, og har endelig greid å sette opp mitt eget treningsprogram. Har valgt ut en kombinasjon av øvelser jeg liker og øvelser som tar godt på de aktuelle muskelgruppene. Har også lest meg opp på hvordan et treningsprogram bør være, men er veldig usikker på hvordan mitt vil fungere. Vil gjerne ha noen betraktninger og synsinger på det! *Takknemlig* :)

Lister det opp her, med noen påfølgende spørsmål under:

Mandag:

10 min. oppvarming

Frivending 25 kg. 3 x 8-10 rep.

Knebøy 25 kg. 3 x 8-10 rep.

Hip Thrust 50 kg. 3 x 8-10 rep.

Benkpress 20 kg. 3 x 8-10 rep.

Ez-bar curl 12 kg. 3 x 8-10 rep.

Franskpress 9,5 kg. 3 x 8-10 rep.

Skulderpress, stang 20 kg. 3 x 8-10 rep.

Sit-ups i bar 3 x 5-10 rep.

Onsdag:

10 min. oppvarming

Frivending 25 kg. 3 x 8-10

Knebøy 25 kg. 3 x 8-10

Beinpress 35 kg. 3 x 8-10

Lårcurl 35 kg. 3 x 5-8

Triceps extension 3 kgs. 3 x 8-10

Arnoldpress 5 kgs. 3 x 8-10

Sittende roing/nedtrekk, smalt grep (triangel) 20 kg. 3 x 8-10

Nedtrekk foran/omvendt grep 20 kg. 3 x 8-10

Rygghev m. vektskive 5 kg. 3 x 8-10

Fredag:

10 min. oppvarming

Frivending 25 kg. 3 x 8-10

Knebøy 25 kg. 3 x 8-10

Pull Throughs 35 kg. 3 x 8-10

Benkpress 20 kg. 3 x 8-10

Ez-bar curl 12 kg. 3 x 8-10

Nedpress (tau) 10 kg. 3 x 8-10

Manualer (f-/b skulder) 3 kgs. . 3 x 8-10

Planke 3 x 1 min.

Så til mine spørsmål (Er helt nybegynner, så ikke døm så hardt! Konstruktiv kritikk, takk! ;-)):

Hvordan ser dette opplegget ut?

Tar gjerne i mot tips til forbedringer/forandringer!

Hvor ofte skal jeg øke belastningen for hver øvelse, og hvor mye om gangen?

Kommer helt sikkert flere spørsmål underveis i tråden! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første tanke: det så veldig mye ut, hvis man går ut ifra at du er helt nybegynner (som du skriver) :)

Har du vurdert å legge inn markløft, feks, så har du de "3 store" (benk, mark, bøy), og heller supplere med støtteøvelser?

Nå vet jeg jo ikke hva målet ditt er eller hva du trives med. Alle har meninger, så du får bare filtrere ut de du synes høres mest logisk ut :) At det funker for meg betyr ikke at det funker for deg, eller naboen, osv, men det var bare min første tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt et tilsvarende program i to uker (litt til og fra med type øvelser), og trives egentlig med det.

Hvilke støtteøvelser hadde vært fornuftige i tillegg til de "tre store" som du nevner?

Målet mitt er å bli sterkere! Har allerede kunnet legge på litt vekt i et par av øvelsene. Kan lett gå lei hvis jeg ikke ser utvikling ganske raskt. At det stagnerer litt når jeg har drevet på en stund er noe helt annet, og det er jeg så klart forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mine øyne er det feil balanse på bryst/rygg øvelser. Forsiden og press musklene for kjørt seg mye mer enn ryggmuskelturen. Dette kan i lengden føre til dårlig holdning å ser heller ikke særlig bra ut.

Ryggen bør ha minst like mye volum og frekvens( eller mer) enn resten av kroppen utenom bein, som jeg syntes bør ha enda mer igjen :D Vær også obs på at øvelsen nedtrekk kan føre til enda mer fremoverlente skuldre og dårlig holdning, og bør ikke tenkes på som en øvelse for å få bedre holdning selv om den trener ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mine øyne er det feil balanse på bryst/rygg øvelser. Forsiden og press musklene for kjørt seg mye mer enn ryggmuskelturen. Dette kan i lengden føre til dårlig holdning å ser heller ikke særlig bra ut.

Ryggen bør ha minst like mye volum og frekvens( eller mer) enn resten av kroppen utenom bein, som jeg syntes bør ha enda mer igjen :D Vær også obs på at øvelsen nedtrekk kan føre til enda mer fremoverlente skuldre og dårlig holdning, og bør ikke tenkes på som en øvelse for å få bedre holdning selv om den trener ryggen.

Hvordan ville du ha endret på programmet mitt for å oppnå balanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Mine øyne er det feil balanse på bryst/rygg øvelser. Forsiden og press musklene for kjørt seg mye mer enn ryggmuskelturen. Dette kan i lengden føre til dårlig holdning å ser heller ikke særlig bra ut.

Ryggen bør ha minst like mye volum og frekvens( eller mer) enn resten av kroppen utenom bein, som jeg syntes bør ha enda mer igjen :D Vær også obs på at øvelsen nedtrekk kan føre til enda mer fremoverlente skuldre og dårlig holdning, og bør ikke tenkes på som en øvelse for å få bedre holdning selv om den trener ryggen.

hvordan kan nedtrekk føre til mer fremoverlente skuldre og dårlig holdning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan nedtrekk føre til mer fremover lente skuldre og dårlig holdning?

Fordi nedtrekk trener "den brede ryggmuskelen " som fungere som en inn-rotator i skuldrene er med på å skape foroverlente skuldre og dårligholdning om den blir for sterk/stram.

Her kan du lese litt om det:

http://fitnessbloggen.no/reseptfritt-og-gratis-nakkesmerter-hodepine/ Angående nedtrekken så les under:

"Ryggøvelser kan forverre situasjonen" litt lengre ned på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...