Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jo, det har seg sånn at jeg jobber turnus på båt, 3 uker på og 3 uker av.

Min treningshverdag blir delt inn i to perioder; ombord og hjemme.

Ombord går jeg nattevakt fra 00.00 til 07.00 og fra 14.00 til 19.00. Spiser en skål havregryn med skummet melk i 3-tia på natta hver natt, og to grove knekkebrød med kokt egg til frokost klokken 7. Når jeg står opp klokken 14.00 blir det et eple og en neve nøtter, åsså går jeg å trener når jeg får frivakt klokken 19.00. Etter trening tar jeg en proteinshake som jeg pleier å blande med kreatin. Så legger jeg meg, og når jeg står opp er det samme regla. Når det kommer til trening kan jeg trene det meste untatt knebøy å markløft. Kjører da utfall og squats med manualer for å holde beina sånn någen lunde ved like. (Noen tips til øvelser der, vi har ikke vektstang og rack ombord?.) Bicepscurl, militærpress, skråbenk med manualer å sånt kan jeg trene som vanlig.

Når jeg er hjemme pleier jeg å stå opp i 10-tiden, tar en skål havregryn og en proteinshake, så går jeg å trener i 12-tiden. Tar en del tunge baseøvelser når jeg er hjemme. Tar protein og kreatin etter trening og middag i 15-16-tiden. Da blir det som regel salat med spinat og avokado og søtpotet med stekt sei, eller karbonadedeig med diverse salater å mye brokkoli å grønnsaker, og hjemmelaget brød med masse sånne frø og uten hvetemel å greier som madamen lager til kvelds i 22-tiden:p Min samboer er altså veldig flink å lage sunn mat men allikevell blir jeg ikke kvitt den siste lille klypa med underhudsfett nederst på magen, jeg ser liksom tydelig de to øverste rutene på magen, og sånn har det vært ihvertfall 2-3 måneder nå.

Har forresten trent i ett år, 1.84 høy, 78 kilo. Mann 24 år.

Det kommer kanskje ikke så greit frem hva spørsmålet mitt egentlig er, men det er altså om noen har noen tanker om kostholdet mitt når jeg er ombord? Spiser jeg rett å slett for lite? Jeg har gått ned 22 kilo i fett, så jeg er livredd for å spise for mye å gå opp i vekt (fettprosent) nå som jeg endelig har kommet meg ned i en grei vekt. Er liksom bare sixpacken som mangler

Fortsetter under...

Vet ikke helt hva du gjør på vaktene dine, men om du sitter mye stille kan det være greit å kutte litt av karbohydratene til fordel for proteiner ombord? Kanskje noen omelett istedet for havregrøt?

Synes med fordel du kan kutte på kreatinen til fordel for mer mat og.. Det er litt snevert for en kar på nesten 2 meter med litt havregryn med skummetmelk /et eple /to knekkebrød til hele måltider

Ja, jeg jobber som styrmann, så jeg sitter stort sett hele tiden når jeg er på vakt.

Jeg kan sikkert ta meg noen egg på natta istede for havregryn? Men kutte ned på karbs, da kanskje ta egg og knekkebrød på natta, samme som jeg spiser til frokost?

Det er så vanskelig, fordi det er faste måltider ombord med mat som lages av kokkene. Man kan liksom ikke ta seg inn i byssa ("kjøkkenet") å begynne å søle til panner å steike omelett og lignende på natta. Da blir jeg halshugd av sjefskokken! Da må jeg isåfall i tillegg ned i provianten å hente ut mat å sånt. Det som står tilgjengelig på natta er brød, knekkebrød,havregryn, div. pålegg og AV OG TIL ferdigkokte egg, men det er sjeldent.

Så det er litt utfordrende, det var derfor jeg tenkte jeg skulle lufte det her inne

Og de faste måltidene er frokost klokken 07.00, middag klokken 12.00 (da sover jeg), men så er det kvelds klokken 20.00, da. Men de kveldene jeg skal trene, må jeg gå ned å trene klokken 19.00, fordi jeg må få tid å sove noen timer før jeg skal på vakt klokken 00.00. Dersom jeg spiser klokken 20.00, klarer jeg ikke å trene før noen timer etter jeg har spist, å da ender det jo med at jeg ikke får noe søvn før jeg skal være oppe hele natten å sitte å kjøre båt. Det anbefales ikke.

da skjønner jeg litt mer:) Du kan prøve tilpasse måltidene du har hjemme til jobben da, altså spise mye fett og proteiner hjemme og legge karben før/etter trening da, siden dere er ganske låst på jobb:)

Regner med de har kjøtt, fisk eller fugl til middag - og den går jo du glipp av, så da sitter du der med de typiske frokost/lunsj/kvelds -serveringene.. Som gjør at du ikke får nok proteiner om du ikke konsekvent velger det i pålegg osv. (men da skjønner jeg kreatin og proteinpulveret)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...