Gå til innhold

Åpningstider på butikker/Brustadbu - hva mener DERE?


Lily

Anbefalte innlegg

I Norge har vi det slik at på søndager da kan butikkene kun være av en viss størrelse, les; små, trange og med dårlig utvalg. Flere butikker har åpnet en liten ekstra filial for å kunne ha åpent på søndager og enkelte helligdager.

Jeg kunne sikkert sagt mye om hva JEG mener, men hva mener DERE om Brustadbua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg handler en dag i uka oftes, og har ikke noe behov for at butikkene er åpen på søndager. For min del fører det bare til at jeg har tilgang på usunn mat på søndager!

Men som rudboy sa, så vil jeg tro at alle kan klare å handle all maten de trenger på de resterende 6 dagene.

Og er det krise så har jo bensinstasjonene et lite utvalg matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synss det er litt synd når folk må sitte i kassa på en butikk på helligdager og søndager.... Hva skjedde med

"hold hviledagen hellig"....?:meh: Greier fint å handle varene mine de andre 6 dagene.. Synes forresten åpningstidene på butikkene er helt forferdelige å.. Her jeg bor er jo butikkene og bensinstasjonene åpne like lenge... 7 - 23 :confused: Må folket virkelig ha 16 av 24 timer i døgnet til å handle mat på?:confused::p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med

"hold hviledagen hellig"....?:meh:

Det er naturlig at samfunn i positiv utvikling gradvis beveger seg bort ifra "lærdommen" i de hellige eventyrbøkene som flertallet av befolkningen tilfeldigvis har blitt skremt til å tro på fra barndommen av. De kristne har sluttet å drepe homofile, drive slavehandel og å brenne hekser på bålet for å nevne noe, det ville ikke forbause meg om Rema og Kiwi fikk lov til å ha søndagsåpent snart også.

For øvrig er dette en sak jeg ikke mener så mye om, jeg greier jo som regel å handle det viktigste de resterende seks dagene, men det hadde ikke gjort meg noe om butikkene var åpne 24/7 så lenge de butikkansatte var fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hvertfall IKKE synd på de som må sitte i kassen på søndager. Det er stort sett ikke så mye å ta seg til på en søndag uansett, og man får jo bedre betalt enn en annen dag. Hvis man vil jobbe "vanlige" arbeidstider så får man seg ikke jo ikke jobb på butikk.

Jeg klarer meg stort sett uten søndagshandling, men det hadde vært veldig praktisk om det var en butikk i nærheten av meg som var åpen på søndager.

Butikker som ønsket å holde åpent søndager, etter klokken 21 på hverdager og etter klokken 18 på lørdager fikk etter dette ikke være større enn 100 kvadratmeter, bensinstasjoner ikke større enn 150 kvadratmeter. Ikke overraskende fikk disse små butikkene kallenavnet «Brustad-bu», da spesielt butikker i kjeden Bunnpris, som satset stort på utbygging av slike butikker.

Denne loven må i så fall ha blitt endret siden, da alle Kiwi-butikker er åpen til 23 på hverdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at butikkene burde ha åpent når de selv ønsker det. Altså ingen tvang, men at de har muligheten til det. Og at søndagsbutikkene kan være så store de vil. Mange små søndagsbutikker må hente varer fra den store butikken, og inn i den lille hver eneste søndag - DET blir litt arbeid det. Noen av varene er jo langtidsholdbare, så de kan jo bare stå. Men melk, og andre varer som står i kjøleskap, må flyttes over.

Samfunnet er i endring, og jeg mener at butikkene skal følge denne endringen. Det er mulig det bare er jeg som er sær, men jeg syntes ikke alltid det er like lett å vite hva jeg har lyst på neste dag (lørdag til søndag). Jeg syntes derfor det er praktisk å kjøpe det jeg ønsker den samme dagen, slik at jeg unngår bomkjøp som bare ligger i skap eller kjøleskap til de går ut på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og skjønner dette med at samfunnet er under utvikling.. Men er vi mennesker blitt så" treige" at vi ikke klarer å skaffe oss det vi trenger de dagene butikkene faktisk er åpne? Har selv jobbet i kassa på kiwi, de timene det ikke er noen folk der går drepende sakte! fra klokken 18- 23 er det jo nesten ingen som kommer innom. Men dette er jo selvfølgelig her på bygda, 3000 innbyggere. Kan se for meg det er et litt anerledes i byene og de større plassene. Har selv benyttet meg av søndagsåpent noen ganger, men måtte kjøre til nabokommunnen.. Hadde overlevd søndagen uten, men lysten på taco ble for stor, så da kjørte jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og skjønner dette med at samfunnet er under utvikling.. Men er vi mennesker blitt så" treige" at vi ikke klarer å skaffe oss det vi trenger de dagene butikkene faktisk er åpne? Har selv jobbet i kassa på kiwi, de timene det ikke er noen folk der går drepende sakte! fra klokken 18- 23 er det jo nesten ingen som kommer innom. Men dette er jo selvfølgelig her på bygda, 3000 innbyggere. Kan se for meg det er et litt anerledes i byene og de større plassene. Har selv benyttet meg av søndagsåpent noen ganger, men måtte kjøre til nabokommunnen.. Hadde overlevd søndagen uten, men lysten på taco ble for stor, så da kjørte jeg :D

Jeg tror ikke det har noe med "treighet" å gjøre, jeg syntes bare det hadde vært mer praktisk med søndagsåpne butikker. Og at butikkene selv hadde fått det mye lettere om de kunne hatt hele den "ordinære" butikken åpen ;) Og ja, det er litt forskjell fra 3000 innbyggere kontra 52 000 innbyggere som det er i min kommune ;) Men jeg kunne også kjørt litt for å få tak i det jeg skulle, bare det hadde vært en butikk med bra utvalg i "ok" nærheten som var åpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg synes argumenter som at man må jo kunne planlegge innkjøpene de andre dagene, eller at det er synd på dem som jobber søndag ikke holder. Vi har en arbeidsmiljølov som fint regulerer arbeidsmengden, og det er mange yrker som "holder åpent" året rundt. Brann, politi, helsevesen, bensinstasjoner og døgnåpne kiosker for å nevne noe. Det er da ikke verre å jobbe søndag i butikk enn i kiosk?

Butikker som ikke finner det lønnsomt med søndagsåpent vil jo holde stengt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til 50% av norges befolkning som gjerne vil ha minst en dag uten shoppingmas i uken så synes jeg det er helt greit at ikke butikkene har åpent på søndager. Søndagsåpent på shoppingsentrene i juletida er en stor uting som har kommet de siste åra :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til 50% av norges befolkning som gjerne vil ha minst en dag uten shoppingmas i uken så synes jeg det er helt greit at ikke butikkene har åpent på søndager. Søndagsåpent på shoppingsentrene i juletida er en stor uting som har kommet de siste åra :thumbsdown:

Vil 50% av befolkningen ikke ha shoppingmas en dag i uka? Hva er forresten shoppingmas? Blir det shoppingmas av at dagligvarebutikken har åpent på søndager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som tvinger noen til å faktisk dra på shopping! Og hva med de resterende 50 % (hvor nå enn du har det fra) som ikke gjør seg noe av "shoopingmas" og som kanskje også vil ha søndagsåpne butikker? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold butikkene stengt på søndagene! Klarer man ikke handle inn det man skal ha for uka, fra mandag til lørdag, kan det neppe være så viktig. Dessuten er det greit for de som jobber i butikk å ha helt fri hvertfall én dag i uka (snakker av erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns det er litt dumt at når de først har søndagsåpent så er det bare den lille kroken med litt kjeks og melk som er tilgjengelig.. Noen som vet grunnen til at det er kun lov å holde brustadbua åpen? Argumentene de brukte for at det var bedre enn å holde hele butikken åpen? :)

Vil tro det har med behovet av ansatte å gjøre. Store butikker trenger gjerne noen i kassa, en i fruktavdelingen, en i kjøl- og fryseavdelingen, en i ferskvareavdelingen osv. Færre ansatte, men likevel et ønske om å ha et tilbud med søndagsåpne butikker, der det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det har med behovet av ansatte å gjøre. Store butikker trenger gjerne noen i kassa, en i fruktavdelingen, en i kjøl- og fryseavdelingen, en i ferskvareavdelingen osv. Færre ansatte, men likevel et ønske om å ha et tilbud med søndagsåpne butikker, der det finnes.

Hadde det ikke vært flott å få enda flere i arbeid, noe det nødvendigvis må bli med lengre/utvidet åpningstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært flott å få enda flere i arbeid, noe det nødvendigvis må bli med lengre/utvidet åpningstid?

Klart. Men det har jo med etterspørsel å gjøre også da. Økonomi vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...