Gå til innhold

Treningslei.. Nye øvelser og program?


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har trent styrke en stund, og brukte loggboka relativt aktivt før, nå skriver jeg kun i bok.

Jeg vil øke i styrke, og beholde kondisen, til en viss grad. Jeg hater å løpe intervaller egentlig, så hvis jeg skal trene kondis blir det enten spinning, langrenn eller tilfeldigheter..

Fakta om meg:

- Jente 18 år

- Går 3. klasse studiespes

Aktiv treningsbakgrunn:

Ridning, langrenn og fotball i mange år. Ridning til jeg var 16-17, fotball til 15, langrenn slutta jeg å konkurrere ved 13 års alder. Fra jeg var 5 år svømte jeg en gang i uka (ikke aktivt - kun hobby), til jeg var 15-16 år. Jeg har faktisk vært med i NM hundekjøring (nordisk stil, dvs. gå på ski bak én hund) to ganger, fikk 5. plass og 6. plass. Gikk ikke på noe lag og trente ikke aktivt, hunden min ble gammel, så da ble det ikke mer av. Men gøy! Hunden min fungerte også som en treningskompis på jogge- og skiturer, nå er han død, så har ikke vært på en eneste joggetur i år :(

Gikk på kickboksing ca 1,5 år ved 15-17 års alder.

Har sykla birken-løypa "på gøy" i 2012, og har et mål om å delta en gang, men tar det ikke så seriøst. Bare kult å si at jeg har vært med. Sykkelen min ble stjålet i sommer, og tok meg ikke råd til å kjøpe en ny dyr fin sykkel. Kanskje senere.

Jeg er en potet, litt god til alt. Svømming, skøyter (hockey), ridning, snowboard, alpint, løping, sykling, generell styrke, klatring (men har høydeskrekk). Ikke så god på dans bortsett fra swing.

Mål med trening:

- Generelt bli sterkere

- Forberede til militæret (fra oktober 2014).

- Vedlikeholde kondis, ha mulighet til å spisse den før tester

- Få glede, overskudd og mening. (Må ikke nødvendigvis være direkte glede og kos alltid underveis)

- Finne en idrett som er organisert, og ikke superseriøs eller dyr.. Orientering?

- Birken, sykkel og langrenn.

- Senere opptak til politihøyskolen.

Ser nå at jeg begynner å sette mange mål som kanskje er langt frem i tid osv., men jeg har bare planer om å være i forsvaret ett år. Har jo faktisk mulighet til å delta i sykkelbirken høsten 2014, og ski nå til vinteren, men jeg har absolutt ikke grunnlag eller utstyr for det. (Menmen, de klarte det for 100 år siden..)

Øvelser jeg føler jeg klarer

- Markløft, både vanlig og med kettlebell (sumo)

- Glute bridge

- Benpress (hvis det kan kalles en øvelse)

- Armhevinger, planke og rygghev, og dips fra stol

- Nedtrekk og roing med stang

- Noen slyngegreier

- og ganske mange flere. Vet om mange øvelser..

Ikke så god på bla. knebøy og benkpress. Men har egentlig ikke så mye mål om å bli god i benk, det er så mange andre øvelser for brystet..

Antall treninger i uka: veldig varierende fra 2-5, kommer an på hva jeg har tid til

- Mål: 3 styrke i uka, fokus på ben fordi jeg blir lett sterk i overkroppen, men ikke ben, samt fordi bena mine er små, og jeg vil gjerne ha større ben.

- Mål: 2 kondis i uka, gjerne en egentrening og en gruppetime, feks spinning (til vinteren blir det sikkert langrenn)

Siste "tester":

- Markløft 70 kg x 5 (november)

- 3000 m 12:20 høst 2013 (12.10 vår 2013)

- 15-20 armhevinger

- 40 kg x 10 hiptrust

- 105 kg x 6 benpress - ikke tort å teste tyngre ennå, akkurat starta med maskina.

- Har også grei lengre utholdenhet, men ikke noe tid/mål på det.

Jeg ønsker et treningsprogram som er variert og utfordrende, men samtidig lett å gjennomføre alene. Helst ikke samme opplegget hver dag i uka. Gjerne tving meg på en gruppetime eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...