Gå til innhold

Styrkeøvelser ved artrose og kunstig kneledd.


malenesofie

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å gi min kjære mamma en morsom julegave i år, som samtidig kan være et lite spark i rumpa for å få henne mer aktiv. Jeg tenker å sette sammen et enkelt treningsprogram for henne, med hjelp fra ei venninne som utdanner seg som PT, så kan jeg bruke jula på å vise henne øvelsene. Planen er å få inn 2-3 turer i uka, samt to lettere styrkeøkter. Jeg sliter litt med å tenke ut hva som kan egne seg for henne, da hun har noen helseproblemer som spiller inn hvilke øvelser hun kan utføre. Hun har artrose (slitasjegikt i ledd), samt at hun har kunstige kneledd. Hun er relativt inaktiv, og jeg tror et økt aktivitetsnivå kan bidra til økt livskvalitet både med tanke på helse og trivsel.

Jeg tenker at styrkedelen skal basere seg hovedsakelig på manualer og apparater. Overkroppsøvelser skal være greit å komme på, men det jeg sliter med er å finne øvelser for bein. Hun har skifta kneledd i begge knær, og det er derfor svært begrenset hvor mye kun kan bøye knærne. Knebøy og markløft er vel ganske uaktuelt. Tenker at strakmark med manualer skal kunne gå. Hun kan ikke gjøre øvelser som involverer at hun må sitte/ligge på gulvet, eller stå på knærne, da knærne gjør at hun har problemer med å komme seg opp igjen. Sittende øvelser er nok det beste. Tenker at beinpress i en sittende beinpressmaskin skal kunne gå.

Det jeg trenger er altså tips til beinøvelser som kun kan utføre på tross av den begrensede mobiliteten hun har. Jeg er veldig blank, er det noen som har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lårcurl/legcurl og leg extension i apparater, stående tåhev, etbeins reverse hyper, cable pull through. I tillegg til strakmark og benpress, som du nevner. Det er jo ikke akkurat de beste øvelsene som finnes, men innebærer ikke så alt for mye bøying av bena.

Fin julegave, Malene (y)

Lårcurl må nok utgå, da jeg ikke tror hun vil klare å "komme seg på plass" i en lårcurlmaskin. Kan selvfølgelig teste om det går når jeg skal vise henne øvelsene. Leg ext tror jeg blir bra, samt tåhev.

Har hun dårlig mobilitet fordi hun er inaktiv eller er det noe som ikke kan gjøres noe med?

Beinpress er vel det beste alternativet. Markløft fra klosser (rackpull) og strakmark kan vel også gå.

Immobiliteten kommer nok hovedsakelig fra de plager hun har, men forsterkes nok sikkert av at hun er inaktiv. Tror også beinpress og strakmark kan bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immobiliteten kommer nok hovedsakelig fra de plager hun har, men forsterkes nok sikkert av at hun er inaktiv. Tror også beinpress og strakmark kan bli bra.

Det kan jo være et lite mål i seg selv å gå dypere og dypere i beinpressen. Den vil fungere som tøying for en inaktiv person.

Jeg vet Mark Rippetoe har et beinpressapparat for eldre og svake i sitt gym for akkurat dette formålet. Kanskje muligheten for å ta knebøy åpner seg med nok trening;).

EDIT: Det er kanskje noe nyttig i denne videoen:

Det er sikkert noe av det beste du kan gjøre for din mor. Lykke til:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...