Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært aktiv her inne en stund og har nylig kommet meg inn på treningssenter. Jeg har tidligere hatet styrketrening, rett og slett fordi jeg ikke har fått det til og jeg har vært negativ til at jeg skulle klare å ha overskudd til det. Det har heldigvis snudd, og jeg hadde flyttet inn på treningssenteret om jeg kunne :D

Jeg er, som dere sikkert forstår, ganske amatør når det gjelder muskelbygging men jeg vil så gjerne få det til på en riktig måte, med nok mat og nok trening. Har sjekket ut nybegynner-programmene her på Fitnessbloggen, og har fått mekket et program inspirert av dem. Trener styrke 3 ganger i uken, og en time piloxing. Har trent styrke i litt over en måned nå (før det trente jeg bare i anledning sykkel-, fjell-, og joggeturer maks tre ganger i uken). Treningen føler jeg at jeg har kontroll på, men jeg er usikker på om kostholdet mitt er riktig.

Jeg er 163 cm høy og veier 52 kg (kvinne, 17 år). Jeg har historie med anoreksi, som jeg nå er i tilfriskningsfasen på, og har normal vekt. Treningen har virkelig hjulpet meg med å akseptere vektnormaliseringen, og jeg er nå i grunn mer opptatt av at tallene på vekta ikke skal pile nedover igjen.

Jeg spiser ca 2000 kcal om dagen, fordi det er det jeg har regnet ut på kalorikalkulatorer at jeg burde ligge på for å vedlikeholde vekt. Men etter å ha surfet fitnessbloggen en stund, lurer jeg på om det er for lite. Kan jeg bygge muskler på vedlikehold, eller må jeg ha overskudd? Ønsker virkelig å se resultater og etterhvert kunne øke kiloene på maskinene. Tallene på badevekten er jeg ikke så opptatt av, men føler jeg har en trivselsvekt der jeg ligger nå.

Fortsetter under...

Hvis man er godt overvektig, er det mulig å bygge muskler på underskudd. Hvis man er normalvektig, er det vanskeligere å bygge på vedlikehold, da kroppen jo trenger energi for å bygge større muskler: energien må jo komme etsteds fra.

Du kan komme delvis "rundt" dette ved å trene styrketrening mot maksstyrke, med typ 1-4-5 repetisjoner, hvor det da i første runde går mye på nervesystemet, at musklene lærer seg å samarbeide veldig godt i et kort tidsrom.

Men selv dette er begrenset, aller best går det om du ligger i overskudd.

Jeg sier ikke at dette betyr du får lov til å spise sjokolade til frokost og cola til hvert måltid, men det er mulig å ligge litt i forsiktig overskudd og øke uten at det blir for mye fett. Men som regel, jo hardere du kjører kroppen, jo mer setter den pris på godtsmakende drivstoff (:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...