Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Merker mobiliteten er ekstremt dårlig etter mye fotball og lite uttøyning, og en del stillesittende arbeid.

Skulder, hofte og ankelmobiliteten er ræva. Ultrastramme glutes/hoftebøyere/bakside lår/forsidelår/legger/ankler/bryst/lats osv osv.

Så skulderpress blir mer en skråpress med mindre jeg kompenserer veldig med rygg/skyte hodet frem, så kjører skråbenk med redusert ROM her isteden. Man skal jo helst kunne se ørene fra siden når man kjører skulderpress. Merker det også i benkpress hvor skuldrene får bank, sannsynligvis pga skuldrene roterer fremover i bunn. Evt kjører jeg denne:

Knebøyen blir også problematisk (hjelper med v.løftingssko)

Markløften funker, men når jeg skal bøye meg ned og leggene berører stangen må jeg la den rulle litt fremover for at ryggen skal bli rett. Vil ikke det bli en skjev løfteane og gjøre ryggen mer utsatt for skade? Har hørt eirik sandvik og rippetoe prate om dette, mens andre lar stangen rulle litt fremover.

Funker godt for meg å faktisk kjøre vanlig tøying før øvelser, noen med tips til enkle øvelser/tøyninger som ikke tar så mye tid.. før øvelser som de nevnte.

Fortsetter under...

Hei du! Jeg fått utrolig mye bedre mobilitet etter at jeg begynte med rulle. Før var bøy til parallell problematisk, nå klarer jeg ATG. Markløft har blitt bedre, og jeg har også fått mye bedre teknikk i benkpress. Anbefales på det varmeste! Det ligger en del på forumet om egenmassasje med skumrulle og lignende. Ser de fleste sverger til Rumble Roller, selv har jeg Triggerpoint som også funker fint.

Jeg hadde også en stiv kropp etter mange år med håndball og null tøying. I tillegg har jeg en revmatisk sykdom som gir tilstivninger i ryggsøylen. Jeg er sikker på at det kan hjelpe deg også :-) Bruker den 15-30 minutt hver dag, som oppvarming før trening. Eller i små økter sprett utover dagen.

Ellers vil jeg anbefale å bruke ett kosteskaft eller noe som ligner, og tøye armene mens du holder på skaftet bak ryggen og over hodet. Fin oppvarming før benkpress og skulderpress, og fint ellers når du trenger en strekk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...