tusenfryd Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hei! Jeg har et stort ønske om å bli sterkere i kroppen. Jeg er supersvak, og sliter litt med vond rygg. Har fått beskjed gang på gang av både naprapat og lege; du må bli sterkere! Såå, nå er jeg her, med nok motivasjon. Jeg er 163 cm og veier ca 66 kg. Jeg har veid 83 kg på det meste, men gikk ned til ca 65 i 2011. Det var omtrent utelukkende kondisjonstrening og på lavkalori. Ikke så veldig variert kosthold egentlig. Etter det har jeg vært litt av og på med trening. Så var det bare å komme seg over terskelen og faktisk melde seg inn i et treningssenter. Jeg kan jo ikke noen av de tunge baseøvelsene, og antar at det lureste er å få noen til å vise meg dette. Jeg ser Elixia reklamerer for et tilbud nå, der man får 5 PT-timer nivå 1 (hva vil nivå 1 si, er det de dårligste PTene de har? ) ved innmelding. Er det vits å benytte seg av dette? Jeg har ikke råd til å trene med PT etter det uansett. Jeg vil bare lære riktig teknikk, ha et program å følge og så trene for meg selv. Ei venninne av meg prøver å få meg med på crossfit da. Jeg er litt skeptisk. Jeg leser så mye om skader. Hva tenker dere om det? Målet mitt er ikke å bli en fitness-dronning altså, men jeg har lyst å bli slankere og få en sterkere og sunnere kropp. Hvor i all verden begynner jeg? Det er jo litt skummelt å gå til frivektsavdelingen når man ikke har peiling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ath Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Hei Det er fint å høre at du har motivasjon til å sette i gang. Er ikke sikker på om jeg er den rette personen til å svare på dette, men kan dele mine erfaringer med deg. Har drevet med styrketrening i noen år, men startet for seriøst for et år siden. Jeg har også drevet med crossfit tidligere. Utifra mine erfaringer så synes jeg at du burde få innlært god teknikk på baseøvelsene (til å begynne med). Dette er noe som tar tid, men det er virkelig verdt det. På crossfit kjører man i tillegg til baseøvelsene også olympiske løft (clean, jerk, snatch, mm.) som kan være utfordrende. Før man offisielt blir medlem der så må man gjennom en "opplæringskurs" i alle nødvendige løftteknikk og kroppsvektøvelser, men dette er ikke nok for at du selv føler at du mestrer de ulike øvelsene. Alle øktene på crossfit er av høy intensitet slik at man fort kan glemme å utføre teknikkene på riktig måte. Selv om man vet at man bør kjøre riktig teknikk hele tiden, så blir man blitt for ivrig da økten kjøres på tid (og at man påvirkes av de som gjør øvelsene raskere enn deg selv). Har selv aldri fått noe skader ved crossfit, men kjenner andre som var veldig ferske (aldri løftet tidligere) og fikk mange uheldige skader. Men så er dette individuelt. Det er alltid mulig å skalere økten slik at det er tilpasset på ditt nivå. Selv om det er instruktører der, så er det ikke alltid lett å få tilbakemelding om teknikken da det er mange folk til stede som også skal ha den samme vurderingen. Men dette er bare kun min personlige mening Vet ikke hvor mye dette hjalp, men håper det ga noe svar på det du lurte på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Big Kettle Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Det aller beste du kan gjøre for deg selv er a) gjøre baseøvelser som bruker hele kroppen (knebøy, markløft + pressøvelser som benk og militær) lære inn riktig løfteteknikk Det er flere programmer som baserer seg på baseøvelser. Selv har jeg brukt Starting Strength (søk det opp i artikkeldatabasen her på fitnessbloggen, og kjøp boka med samme navn), som har virket bra. For å lære inn løfteteknikken har du et par alternativer. Hvis du bruker lave vekter kommer du veldig langt på egenhånd: Les bøker, se på youtube-videoer, og prøv deg frem (med lave vekter). Når du har funnet en teknikk som kjennes riktig, film deg selv og be om tilbakemeldinger her på forumet. Eventuelt kan du kjøpe noen PT-timer - men merk at mange PTer ikke er gode på baseøvelseteknikk. Det at du gikk ned 20 kg på et år viser jo at du har selvdisiplinen som trengs - for det er ingen "quick fix" som gjør deg sterk. Begynn i det små, øk jevnlig og tren regelmessig. Crossfit har jeg ingen erfaring med, men det Ath sier høres fornuftig ut: Få på plass grunnstyrke, og god teknikk, før du starter på en aktivitet som legger opp til at man skal gjennomføre øvelsene på tid. Zigma trener både styrke og Crossfit, og kan sikkert svare på spørsmål. (Noen som vet hvordan jeg kan highlighte brukernavn i posten, så Zigma får varsel om denne? ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har vært medlem på et crossfit senter i litt over et år nå og jeg har erfart to ting; Det er en fantastisk artig form for trening som trener opp en allsidig fysikk.Det passer ikke for utrente folk. Gunnen til at crossfit ikke passer for utrente folk skyldes; Teknikk. Alle som skal trene crossfit bør være mer kjent med baseøvelser og olympiske løft enn det de blir gjennom et introduksjonskurs.Styrke. En blir ikke så veldig mye sterkere av å kun trene wods. Det er iallefall min erfaring. En utrent person har heller ikke kapasitet/evne til å restitutere seg fort nok til å trene særlig mer enn 3-(4) ganger i uka, så det kan bli tøft å kombinere styrketrening og wods for en utrent person. Så hva anbefaler jeg? Tren opp styrke og teknikk i baseøvelser og olympiske løft i et halvt år eller mer før du begynner på wods. Da får du også opp styrken til brukbart nivå. Eventuelt tren styrke til det nivået du ønsker å ligge på og så meld deg inn på et crossfit senter. Det er relativt kostbart å være medlem på et crossfit senter, så det vil sannsynligvis lønne seg å trene opp styrken og teknikken et annet sted. Det beste er vel å melde deg inn i en styrkeløftklubb hvis du har det i nærheten edit: TG1 skriv @ zigma i et ord så kommer det opp en boks du kan klikke i Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.