Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har godt inntrykk av AFPT og synes mange av foreleserene er flinke. Det betyr likevel ikke at det er nok tid til å belære korrekt teknikk, da det også krever en god porsjon selvstudie og et øye for å se hva som skjer. PT-studiene er gjort over kort tid og man er langt i fra "ferdig". Man blir vel aldri ferdig. :)

Typen din bør også investere i denne boken:

http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738

For å få et mer helhetlig overblikk. Deretter er det bare å belage seg på å lese bøker kontinuerlig resten av PT-karrieren om han ønsker å gjøre en så god jobb som mulig for sine klienter. Man blir aldri ferdig utdannet når det kommer til å arbeide med mennesker/kropp. Det er så mye informasjon at et 3 mnders kurs bare gnisser på overflaten.

Jeg hadde også hatt skrekk for min egen PT. Da kunden ofte ikke kan skille mellom flink/mindre flink. En god måte å sjekke er å alltid spørre "hvorfor" når PTen sier noe. F.eks hvorfor skal vi gjøre den øvelsen? Hvorfor skal jeg ha kneet mitt her eller hoften der. Hvorfor skal jeg så langt ned i denne øvelsen?

PTen bør kunne svare på de fleste spørsmål (om du ikke spør om noe svært avansert).

Jeg må bare si at en PT er ikke en fysioterapeut/biomekanisk/ernæring/massasjebehandler-profesjonell, men mer enn jack-of-all-trades med spesialisering innenfor det PTen spesielt er interessert i. Alle de overnevnte krever egne utdanninger da de, selv om det kan virke enkelt når man ikke kan så mye om det, er uhyre komplekst. Bare det å tenke på et skulderledd gir meg hodepine da leddet er så komplekst og alle problemene som kan være tilknyttet er så mange at 4 årsutdanninger er et must for å forstå helheten i problematikken. Samme med ernæring.

Det er enkelt å si "spis protein" eller "gjør dette", men de fleste kan aldri svare på hvorfor på en skikkelig måte eller utdype noe mer. Det er ofte også disse personene som alltid skal belære og diktere. Det er disse man skal passe seg for.

Til slutt. Nei, en PT skal ikke "bare" trene en person og ha akkurat nok kunnskap til å ha mer enn den personen den trener. Betaler man virkelig så mye penger for en PT med 6-12 ukers utdanning som bare såvidt har mer kunnskap enn vedkommende den trener? En PT skal virkelig yte for å fortjene å veilede sine kunder og, etter min mening, om man ikke har en lidenskap for trening eller videreutvikler seg selv så mye man kan på en kontinuerlig basis så har man ingenting å gjøre med veiledning for andre mennesker.

Om man kan litt om grunnleggende teknikk og tar en titt på et offentlig senter så skal jeg love deg at du merker så mye galt at du får hodepine.

Spørsmål til PT

Hvorfor tar vi 8 til 10 repetisjoner?

Hvorfor tar vi 2 sett i stedet for 3 eller 4?

Hvorfor gjør vi denne øvelsen?

Hvorfor er kroppen min plassert i x posisjon?

Skal kneet mitt gå inn her?

Over hvor mange uker har du satt opp mitt program?

Hva er den helhetlige planen med mitt treningsprogram?

Etc etc etc

Du skal aldri være flau for å spørre slik spørsmål. Skal man være flau for å spørre om kompetansen til en servicetjeneste man har betalt flere tusen kroner for?!

wow, takk for svar!

da har jeg ingen grunn til å frykte pt'n min så langt for jeg stiller utallige spørsmål om ALT, hvorfor, hvordan, hva, når, hvis osv osv og han svarer hver eneste gang. er det noe han er litt usikker på så er han ærlig om det, så undersøker han og ringer meg senere den dagen eller så har vi en lang samtale om det ved neste treningstime.

og typen min har den boken :) han er veldig interessert, leser hele tiden, meldt seg på teknikkurs om noen uker (troooor jeg hvertfall), øver og leser alt han kommer over. men ja, har hørt at noen på både afpt og andre steder at folk ikke leser eller tar det så seriøst, og det er skummelt.

får håpe typen min er en av de som kanskje er litt bedre :p hehe

Fortsetter under...

Jeg så lenger her oppe at skulle man lære riktig teknikk i knebøy, så skulle man snakke med styrkeløftere, da de innehar kompetansen. Det går bare ikke å tenke sånn. Greit nok at mange som trener kan gjøre det på den måten, men som PT så treffer du på et så vidt spekter av kunder. Selv er jeg nå blitt 44, og har siden jeg var 12, brukte prøve og feile metoden, og fulgt med i alle "nyere forskning" siden jeg var 16, og har trent med eliten innen styrkeløft, bodybuilding, selv om jeg aldri har hatt interessen for å bli så stor selv, da det innebærer store ofre i en sosiale liv. Men jeg har lært mye av dem. Mye riktig, og mye galt. Som PT bør og SKAL du holde deg oppdatert på nyere forskning innen alt som har med trening og gjøre. Være seg om det er lurt eller ei å gjøre knebøy, HVEM som skal gjøre det eller ei, hvorfor og når du istedet bør kjøre leg extension, hvorfor du aldri bør kjøre myo reps på baseøvelser (det vet vel alle nå), og så er det alt om kardio. Bevegelighet. Fat loss osv osv. Det er mye du ikke lærer de ukene du blir utdannet som PT, og det aller fleste fyller da også på utdanningen med flere andre kurs, og blir som regel rimelig kompetente etter noen år. Også fordi de ser hva de lærte som IKKE fungerer og vice versa. Det finnes gode og dårlige PT`r. Og det finnes også gode og dårlige styrkeløftere - ikke alle som egner seg som rådgivere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...