Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan svare meg. Når er en puls så lav at man burde kontakte sykehus? Min puls nå (ligger riktignok i senga, det skal sies) er på 37 per minutt, og når jeg trekker pusten dypt er det som at hjertet slår dobbelt (kjennes veldig godt). Kjenner jeg nesten er litt bekymra, og siden min terskel for å kontakte lege er meget høy, så håper jeg det er noen flinke der ute som vet litt om dette. Jeg kjenner meg ellers i helt fin form altså, det er bare pulsen og de dobbelslagene som bekymrer meg..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25024-trenger-hjelp-helst-raskt-ang-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke stedet for å spørre sånne spm. Ingen her kan svare deg på det spm. Du kan ringe ned til legevakten for å forklare saken for dem, de vet hva du bør gjøre.

Hva som er lav puls kommer an på hva du har til vanlig. Men generelt, med puls på 37 slag/min og ekstrasystoler kan du fint ta tlf ned til legevakten!

Du bør oppsøke lege pronto for å sjekke hjerterytmen din. Men, i utgangspunktet er det ingen grunn til bekymring rundt hvilepulsen DERSOM du er ekstremt godt trent. Da er slagvolumet ditt så stort (mengden blod som pumpes ut i ett slag/kontraksjon), at pulsen faller. Men, som sagt, oppsøk lege umiddelbart og få noen svar.

Føyer meg inn i hva de andre beskriver. Det er ingen fare å ha hvilepuls på 37, har selv målt helt ned i 32 så dette er ikke noe problem. Jeg har hjertefeil selv der hjertet mitt slår et eller flere ekstra slag en gang i blant da det selv føler at det trengs. Dette har jeg snakket med leger og doktorer om og fått vite at ikke er noe problem så lenge det ikke er ubehagelig for meg selv og min daglige aktivitet.

Uansett ville jeg nok anbefalt deg å kontakte en lege og kanskje ta en EKG eller lignende og finne ut om du kan ha noe av det samme som meg eller noe annet problem. Lav hvilepuls er som Dox sier ikke noe fare da dette (mest trolig) betyr at du er veldig godt trent... Men snakk med en lege uansett!

Jeg kontaktet lege dagen etter og fikk tatt et EKG. Det viste (som jeg trodde) veldig lav hjertefrekvens (39 da jeg tok EKG'et), men heldigvis ingenting galt utover det. Men fordi den var så lav fikk jeg klar beskjed om å ta kontakt ved det minste ubehag, særlig dersom det skulle oppstå under fysisk aktivitet. Tusen takk for gode tilbakemeldinger, alle sammen :happy: Jeg innser jo nå at det egentlig var utrolig teit av meg å henvende meg til FB for råd (.......:facepalm:) , men akkurat da var jeg litt "desperat" (evt småredd). Så beklager det. Hehe :rolleyes:

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...