Gå til innhold

Trene squats og lignende mens man vokser?


Infa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg så en halv-seriøs video fra sixpackshortcuts om trening for unge i vekst, der han påstå at man ikke burde gjøre squats, (den hvor man løfter stanga opp fra bakken, har helt hjerneteppe atm)

og andre øvelser som går ut over ryggraden.

Men så stoler jeg ikke helt på han som kilde, noen som vet noe konkret om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som sier at det er farlig å trene når man er ung. De har ikke noen god forklaring på for hvorfor, så det er ikke noen god grunn til å tro på det.

When asked to "explain how deep squats won't screw up your femur/hips," so the person posting could explain it to his friend who believes that deep squats are harmful:

"Just because some jackass asserts a thing does not mean that it is worthy of refutation. If the same guy tells you that every space shuttle launch perturbs the Earth's orbit, and that the cumulative effects are just about to start the process of the loss of the atmosphere into space, thus creating a vacuum that will destroy all life on the planet in approximately 36 hours, would you deem this necessary to refute? How much time would you spend explaining to him why this cannot happen? Would not your time be spent better doing other things? And if you devise a concise explanation, why would you assume he would understand?" - Mark Rippetoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at unge som vokser, og alle andre forøvrig, ikke bør foreta knebøy (squats) eller deadlift (markløft)....UTEN EN GOD INSTRUKTØR. Har man derimot en god instruktør, finnes det ingen øvelser som er bedre for kroppen - etter min subjektive mening da - enn de øvelsene. Spesielt markløft. En mer skånsom øvelse skal man lete lenge etter. Jeg har satt 15 åringer her til å kjøre den. En pjokk på 66 kg, startet på 30 kg. Nå har han vært her et år, veier 68, og drar 130...En mann kom hit med knust korsrygg etter en stygg bilulykke. Med stålskinne i ryggen kjørte han greie løft på 100...Markløft finnes ikke farlig...om man gjør det riktig. Gjør du det feil, så kan det skje, som med alle øvelser du gjør feil i....du kan skade deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at unge som vokser, og alle andre forøvrig, ikke bør foreta knebøy (squats) eller deadlift (markløft)....UTEN EN GOD INSTRUKTØR. Har man derimot en god instruktør, finnes det ingen øvelser som er bedre for kroppen - etter min subjektive mening da - enn de øvelsene. Spesielt markløft. En mer skånsom øvelse skal man lete lenge etter. Jeg har satt 15 åringer her til å kjøre den. En pjokk på 66 kg, startet på 30 kg. Nå har han vært her et år, veier 68, og drar 130...En mann kom hit med knust korsrygg etter en stygg bilulykke. Med stålskinne i ryggen kjørte han greie løft på 100...Markløft finnes ikke farlig...om man gjør det riktig. Gjør du det feil, så kan det skje, som med alle øvelser du gjør feil i....du kan skade deg.

Jepp, og bonusen er at du slipper å ødelegge ryggen hver gang du løfter en matvarepose eller skifter dekk på bilen som mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...