Gå til innhold

Mistet 30 kilo siden mai!

Anbefalte innlegg

Ja, jeg hører hva dere sier.

Jeg er ikke enig. Medmindre man definerer " smellfeit " og " gå ned fort.

Uansett - ingenting passer for alle. Jeg tror det er smart å tilpasse regimet til den PERSONEN som skal ned i vekt.

Det er uansett litt av problemet - at ingen standardiserte opplegg passer for alle......

Nei, ingen standard passer for alle uten modifikasjoner. Men er du uenig at det er lurt å bygge opp vedkommendes selvtillit ved å gå ned fort? Å vise at det er håp? Å fortest mulig få de helsemessige fordelene fra vektnedgang? Hvorfor, i såfall?

Fortsetter under...

Enig, med Lars K her.

Så lenge en tar hensyn til de ulike helseaspektene knyttet til diagnoser, lidelser og potensiell skaderisiko - så er det vel på alle mulige måter bedre å bli kvitt det overflødige fettet fort, snarere enn å bruke lang tid på det? Det blir som å gå fra en badstu og ut i en 20 graders dusj - det føles jævlig med engang, men det tar bare en liten stund så føles det faktisk helt greit.

Når det gjelder hvorvidt det er sunt/usunt å gå ned sakte eller fort, så aner jeg ikke, men psykologisk sett tror jeg det er bedre for overvektige (hvertfall sterkt overvektige) å ta det gradvis. Det er ser imponerende ut når noen går ned kjempe mye i vekt fort og det inspirerende, men lurer på om det er noen studier som viser hvorvidt folk klarer å holde vekten av, avhengig av hvor lenge de har brukt på å ta av vekten. Jo lengre man holder på med noe, jo enklere blir det å opprettholde det, så for at man skal ha mest mulig sjans for å ikke gå tilbake til vekten man var på så virker det logisk for meg at å ta ting gradvis er bedre.

Når det gjelder hvorvidt det er sunt/usunt å gå ned sakte eller fort, så aner jeg ikke, men psykologisk sett tror jeg det er bedre for overvektige (hvertfall sterkt overvektige) å ta det gradvis. Det er ser imponerende ut når noen går ned kjempe mye i vekt fort og det inspirerende, men lurer på om det er noen studier som viser hvorvidt folk klarer å holde vekten av, avhengig av hvor lenge de har brukt på å ta av vekten. Jo lengre man holder på med noe, jo enklere blir det å opprettholde det, så for at man skal ha mest mulig sjans for å ikke gå tilbake til vekten man var på så virker det logisk for meg at å ta ting gradvis er bedre.

Det går litt på det jeg skrev først. Man tar det verste fort, og så går man gradvis over til å endre spisemønster på...la oss si de siste 10-20kg. Grunnen til at de raser opp er neppe at kroppen savner 70kg med fett, men at de kaster seg over potetgullet og går tilbake til de samme vanene.

Nettopp.

Klarer man å endre vaner, går vekta ned nesten " av seg selv "

Litt mindre av ditt, litt mer av datt, litt mer fysisk bevegelse, litt færre kalorier. Og vips - et regime man går NED, og ikke OPP av.

Selvsagt er det motiverende å gå raskt ned, men å tro at en slags fat-camp ala USA`nske realityshows er tingen, den kjøper jeg bare ikke....

Nettopp.

... å tro at en slags fat-camp ala USA`nske realityshows er tingen, den kjøper jeg bare ikke....

Selvfølgelig er ikke camp en reell livstilsendring. Det ville være like dumt å påstå som at en sydentur er en livstilsendring. På den annen side - går en ned 30 kg på tre måneder, så har en fått en veldig god start om en skal ned 40 totalt.

Enig?

:)

Annonse

S På den annen side - går en ned 30 kg på tre måneder, så har en fått en veldig god start om en skal ned 40 totalt.

Totalt helt enig.

Problemet er om noen går ned 3kg. Og tror eller synes de burde gått ned 30, og dermed gir opp.

Det er risikoen.

De som kun går ned tre kilo må enten være forespeilet bedre resultater på feile premisser (dårlig PT) eller har satt seg for dårlig inn i treningsteori og ernæringsfysiologi. Men - gjenstridig overvekt kan også ha årsakssammenhenger knyttet til medisinske diagnoser, men da er der behandlende lege som burde å ha dempet forventningene til omfanget på vektnedgang.

Men dessverre - du har rett - dårlige resultater er demotiverende og alt for mange gir seg av den grunn.

Men dessverre - du har rett - dårlige resultater er demotiverende og alt for mange gir seg av den grunn.

Hvilket er grunnen til at man gir dem lavere forhåpninger enn maks (f.eks "du kan forvente å gå ned opptil 1kg i uken"), men som samtidig er både bra og realistiske selv for dem som ikke klarer å gi full pupp. Så komme de seg i gang, ser bedre resultater enn de forventet og blir motivert, får masse fine helsegevinster osv osv - MEN, som også ble sagt tidligere, treneren må fange dem opp før de kommer helt frem til målet og gradvis få dem over på sunne vaner.

Å ikke skulle gjøre det mest mulig effektivt fordi noen feiler (og sorry...de ville feilet i hva som helst når som helst uansett) synes jeg blir litt vel bakstreversk.

Det går litt på det jeg skrev først. Man tar det verste fort, og så går man gradvis over til å endre spisemønster på...la oss si de siste 10-20kg. Grunnen til at de raser opp er neppe at kroppen savner 70kg med fett, men at de kaster seg over potetgullet og går tilbake til de samme vanene.

Ser hva du mener, og er delvis enig, bare tenker at det kan være mulig at hvis man gjør det på den måten så blir klienten skuffet over at progresjonen går så "sakte" når det har gått så fort tidligere, og at etter de har mistet mestparten, kanskje blir "fornøyd" og takker deg for servicen, men tenker det går greit alene nå. Dermed får du ikke tiden du tenkte for å implementere vanene de skulle ha, og da kan det være større sjans for de å gå opp igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...