Gå til innhold

Trening, kosthold og vektnedgang


Anbefalte innlegg

Hei!

Er ei jente på 19 som har nylig begynt å trene. Jeg har ikke så mye peiling på hva som er riktig og galt når det gjelder trening og treningsmetoder. Har vært aktiv på treningssenter i 4 uker nå. Jeg trener både styrke og kondisjon. Har ikke laget en detaljert plan over hvor ofte jeg skal trene, men jeg prøver å trene hver dag. Mitt mål er å bli slank og fit så jeg trenger litt hjelp her! Jeg har lest mye på nettet, men det står så mye forskjellig.. Jeg prøver å gå ned i vekt for å bli slank, så jeg veier meg ofte for å følge med. JEg begynte med å bare trene kondisjon og da var vekten min stabil. Etter at jeg begynte å trene styrke i tillegg har jeg merket at jeg har gått opp i vekt i stede for ned. Jeg spiser relativt sunt og får vel i meg ca. 1300 kcal hver dag. Jeg trener styrke minst 4-5 ganger i uken og kondisjon 2-3. Kjenner at jeg blir litt fortvilet og frustrert når jeg ser at resultatet blir det stikk motsatte av det jeg vil. Hva er det jeg gjør galt? Spiser jeg for lite/mye, trener jeg feil eller er det bare jeg som er utålmodig?

Og så lurer jeg på om noen vet hva som er best for å bli slank og gå ned i mengde fett men likevel ikke utvikle store muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut hvor mye kcal kroppen din trenger daglig ved hjelp av en kalorikalkulator på nett. Deretter legger du på treningsnivå, daglig aktivitetsnivå etc. på kalkulatoren. Skal du ned i vekt, ligg ca. 500 kcal i underkant av dette. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å loggføre både maten din (Vei alt! Kan virke slitsomt i begynnelsen, men bruker ikke mange ekstra sekundene når du er inne i rutine.) Legg deg på ca. 1,5-2g protein og 1g fett per kg kroppsvekt og resten karbohydrater. Spis sunn og god mat. Dropp badvekten og kjøp fettklype og måleband, det er slik du ser resultatene! Kjør på med styrketrening og høyintensitets intervalltrening (Google dette!) Om du gjør dette lover jeg deg resultater fort! Kan anbefale MyFitnessPal til loggføring av kosthold og loggbok online for trening her på forumet. Lykke til!

Edit: Hva er vekten og høyden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er sikker på at du ikke har fått byttet ut fett med muskelmasse? Husk at muskelmasse veier mye mer enn fett! BMR på 1375 kcal og TDEE på 2072 kcal. Legg deg på ca. 1600 kcal per dag og du vil gå ned ca. 0,5 kg per uke under optimale forhold. Husk at det er viktig å spise nok, så ikke sluntre unna med måltid. Jeg endret selv livsstilen min helt for snaue 2 måneder siden og jeg har gått fra 95,5 kg til 87,5 kg på den tiden ved å trene styrke 3 ganger i uken, HIIT på tredemøllen 2-3 ganger og følger med på alt jeg spiser. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en aktiv 19 år gammel jente med en allerede perfekt BMI på 21-22 ikke bør tenke på vektnedgang og definitivt ikke veiing av mat, avansert telling og en diett med et energiinntak som knapt dekker behovet til et lite barn. De fleste jenter er naturlig en BMI 20-25, og prøver en å jobbe imot kroppen ved å strebe etter å ligge på undervektgrensen så blir det trøbbel.

Du blir ikke fit av å spise lite og fanatisk, du blir bare en mindre og slappere versjon av deg selv. Du blir trøtt og tiltaksløs, blir plaget av erotiske matfantasier 24/7, risikerer et forstyrret forhold til mat - sjansen for at du havner i en ond sirkel er ganske høy. Jeg kjenner jenter som veier 5-10 kg mer enn deg, men som har råbra, stram kropp og er en størrelse small-medium. Ikke er de store eller mandige heller, selv om de trener hardt og tungt - muskler kommer ikke over natten, og jenter må trene ekstremt for å bli ''store''. Aldri har jeg sett mer dvask ut enn da jeg hadde en BMI på 14.8.

En vekt viser forholdet ditt til tyngdekraften. Muskler tar mindre plass enn fett, og veier mer per kg. Muskler er litt tyngre byggesteiner som gir deg former på de rette plassene. Alikevell, det viktigste med trening er at det gjør deg sunn, frisk og glad. En bra rumpe er en kjekk bivirkning.

Takk! Og er enig i det du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...