boost Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Føler at når jeg trener tung styrketrening blir jeg "klumpete.." og stor. Jeg ønsker primært å bli sterkere, men ikke større. Er det mulig å bli sterkere uten å bygge for mye, evt ned i fettprosent og samtidig løfte tyngre? Med kaloriunderskudd får man vel mindre utbytte på trening/ løfter mindre pga mindre energi, men sammtidig blir man større (og sterkere) ved å ligge i overskudd... Hva bør man gjøre? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24554-vil-bli-sterk-men-ikke-stor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 For det første, hvem er du?, alder?, kjønn?, høyde?, vekt?, treningsprogram? tidligere treningshistorikk? noen skader som vi må ta ekstra hensyn til? treningsrelaterte ønsker/mål? =) Jo mer informasjon vi har,jo bedre råd kan vi gi deg:) Det er en tendens til at å trene med fler repetisjoner og færre serier(f.eks 3 serier og 12 repetisjoner) gir mer økning i muskelmasse og "mindre" økning i muskelstyrke,enn å trene med færre repetisjoner men heller fler serier( f.eks 5 serier og 5 repetisjoner), så å legge om til et mer styrkerettet program kan fint vise seg å passe dine mål bedre, litt avhengig av hva du gjør nå. Om du holder vekten konstant og øker muskelmassen, da går fettprosenten ned. Avhengig av hvor treningsvandt kroppen er, er det fullt mulig å løfte tyngre i underskudd, men dette er svært vanskelig å opprettholde over tid. Vanligvis så kommer økte styrkeprestasjoner på underskudd fra at musklene blir flinkere til å samarbeide, og at nervesystemet jobber bedre, at man blir flinkere til det man gjør mye. Muskelvekt på underskudd er hakket vanskeligere,med mindre man er overvektig. Kroppen trenger energi for å bygge muskler,så jo mer overvektig du er, jo større energiunderskudd kan du legge deg på kostholdsmessig, og jo mer energi vil kroppen ta fra fettreservene, opp til et vist nivå( sånn grovt omtrentlig) Men er man allerede normalvektig er jo dette noe som går ganske vanskelig til, og anbefales ikke. Utifra skrivemåten antar jeg at du er jente. For det første skal det mer til for jenter å bygge muskler enn gutter,da dere har langt mindre testosteron tilgjengelig. For det andre så betyr hva du føler, egentlig veldig lite i denne sammenheng, da følelser er veldig subjektive og i endring rimelig ofte. Jeg anbefaler heller at du loggfører treningen for å finne progresjon der, og bruker målebånd for å loggføre endringer på kroppen. Målebånd er jo hverken varierende eller subjektive, en klar fordel når man skal måle ting nøye over tid. Et lite kalorioverskudd, koblet sammen med et styrkeprogram, f.eks 5x5, stronglifts, eller Starting Strength(Min personlige favoritt), vil kunne gi deg rimelig fantastiske økninger, uten at du ender opp stor som et hus . Noe mer generell enn det er det vanskelig for meg å være da jeg ikke vet noe om deg enda;) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24554-vil-bli-sterk-men-ikke-stor/#findComment-861321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
boost Skrevet 30. september 2013 Forfatter Del Skrevet 30. september 2013 Takk for svar! skjønner at dette ble litt uspesifikt.. Jeg er 160 høy, veier 52 kg, men vil gjerne ned til 50.. har veid det før og var mer fornøyd da, men har lagt på meg litt i løpet av sommeren. Trener vekter ca 2 ganger i uka, da som oftest 4x4 evt 4x5, men prøver å ha tunge vekter og få repetisjoner. Som oftest 4-6 øvelser per økt. I tillegg driver jeg med klatring 5 ganger i uka, så føler at (over)kroppen får kjørt seg bra da og. Problemet er at når jeg løfter vekter føler jeg at jeg bare blir kraftigere.. Vil gjerne bli markert, men ikke stor. Har brukt målebånd litt, og dette har ikke endret seg mye.. midjemål ca 78 cm.. Prøvde nå å ligge i underskudd en måneds tid, men har ikke opplevd andre resultater enn at jeg er sliten og har mindre å gi på trening. Prøvde meg på biorytme, men lurer på om jeg får i meg for lite carbs og at det er derfor jeg har lite futt.... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24554-vil-bli-sterk-men-ikke-stor/#findComment-861934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.