Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ønsker at vi skal få igang en tråd med sunne oppskrifter for vektøkning!

Både oppskrifter der man lager mat for et måltid om gangen og oppskrifter for mat man kan lagre å spise av flere ganger over 2-3 dager.

Oppskrifter med mellom 30 og 50 g protein i hver porson, minimum 25 g fordøyelige karbohydrater, og (så godt som) bare sunne fettsyrer er å foretrekke.

Både linker til sider med oppskrifter dere liker og oppskrifter direkte hit er satt pris på. Også komentarer om de oppskriftene dere har prøvd vil være bra!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24546-oppskrifter-for-sunn-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag en svær bolle pasta og kyllingsalat;

Kutt opp så mange kyllingfileter du vil i terninger, legg dem i en marinade av olje , hvitløksfedd og diverse krydder (paprika, sitron, pepper, salt, gastromat - hva enn du liker) og la ligge i noen timer, helst over natten.

Kok opp pastaskruer e.l og stek hvitløksbaguett i ovnen. Kutt hvitløksbaguetten i terninger, stek kyllingbitene og bland i en bolle. Tilsett ruccolasalat, basilikum, diverse nøtter om du vil, pinjekjerner, rød og gul paprika i strimler og bland alt sammen.

Beste som fins - lager du en svær bolle har du også mange måltider:)

I disse lammetider vil jeg slå et slag for en god, gammeldags middag: Lammeskiver med rotgrønnsaker. I mitt eksempel er det mindre karbs enn du vil ha, men det løser du greit med å tilsette litt potet eller søtpotet, eller øker mengden av gulrot og kålrot.

Min oppskrift: Stek lammeskiver i stekepanne eller ovn. Krydre. Ferdigkjøpt lammekrydder eller salt,pepper,rosmarin,timian. Skjær opp gulrot, kålrot, sellerirot, persillerot, løk,hvitløk,purre,evt. potet og søtpotet i biter/båter. Legg i ovnsfast fat, bland inn salt,pepper,andre gode krydder og litt olivenolje (ca 1 ss). Stek i ca halvtime på 180 grader (rør litt i grønnskane underveis og kjenn etter når de er passe stekt) I mitt regnestykke med 160 g stekt lam uten bein, 100 gram hver av gulrot og kålrot og ca 30 - 50 gram hver av de andre grønnsakene + 1 ss meierismør istedenfor olje, ble regnestykket slik:

Ca 500 kcal, 33,6 g protein, 17 g karbohydrater, 31 g fett

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...