Gå til innhold

Forberede meg til sykkelritt mars 2014


Aleks01

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg meldte meg på sykkelrittet Cape Argus, som er i Sør Afrika, etter å ha sett på "På hjul med Dag Otto". Jeg er 19 år og har syklet litt ved siden av andre aktiviteter før. For det meste offroad, og litt landeveis. Det siste året har jeg kun konsentrert meg om styrketrening, og jeg føler meg veldig lite klar for å sykle 109 km nå. Det lengste jeg har syklet før tror jeg er ca 80 km. Nå er det bare fem måneder igjen før sykkelrittet og tenker det er på tide å begynne å trene. Med meg på sykkelrittet er faren min, en veldig sprek 50 år gammel kar som sykler hver gang sjangsen byr seg, og er i veldig mye bedere form en meg. Jeg vet at å komme meg i like god form som han på 5 måneder er umulig, men det er da vel mulig å forbedre seg en del i løpet av den tiden!

Så spørsmålet mitt er om noen har noen tips til hvordan jeg burde trene? Burde jeg trene blanding av intervall og langkjøring? Trene styrketrening for ben(benpress, tå hev osv..)? Og hvordan trener jeg meg opp til å være klar for å sykle 109 km, når jeg aldri har syklet så langt før?

Setter pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike spørsmål/svar som dette er jo alltid litt avhengig av ambisjoner. Jeg vil uansett si at din kanskje største utfordring ligger i at det ikke er veldig lett å få mange mil ute i Norge før mars.

Jeg er av oppfatning at litt knebøy, markløft og utfall aldri har vært feil i forhold til sykling, men det er nå engang sånn at skal man bli god til å sykle må man sykle litt også. Bruk høsten godt og kjør så mange "rolige" mil som mulig. Så kan du bruke vinteren til spinning, løping, ski og sykling ute med piggdekk. På spinning kjører jeg utelukkende intervaller, da jeg syns langkjøring inne er dødens.

Dette kommer til å gå greit. 109km på landevei er ikke så langt som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint førstegangs ritt du har valgt deg ut.

Som nevnt over, 109km klarer de fleste å fullføre med litt sykling.

Men hvis målet ditt er og gjøre mest mulig utav situasjonen, så må det sykles.

Spinning er god trening, men de 40min og 50min timene de har på de fleste treningsentrene blir litt i det minste laget.

Kjør dobbeltimer, eventuellt skaff deg en rulle slik du kan sykle hjemme.

Jeg ser for meg 10timer på setet i uken er en fin start ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...