Gå til innhold

Toppe formen?


SuperXinsanity

Anbefalte innlegg

Etter å ha lurket på forumet i alt for lang tid og absorbert så mye kunnskap om trening som overhode mulig har jeg oppdaget at det er noe veldig vesentlig som mangler av informasjon her. Jeg ser ofte at de mer erfarne folka prater om å "toppe formen" eller å bygge seg opp frem mot et stevne, altså forberede seg til å kunne vise hva ens kropp er virkelig i stand til, men dette er det ingen som har forklart hvordan foregår? Så nå lurer jeg, hvordan forbereder utøvere seg til et stevne? Hvordan sikrer de seg at de vil kunne yte maksimalt? Hvordan ser treningsregimet ut, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedprinsippet er at man går over fra volumiøs trening til trening med gradvis tyngre vekter til dagene rett før stevnedagen, hvor man gjerne hviler litt ekstra. Detaljene i form av prosenter, reps og sett, vil variere avhengig av treningsfilosofi(dietmar, sheiko, wendler, lineær periodisering +++) og utøvern det gjelder.

Hvis du titter litt rundt på styrkeloft.no ligger det både mengde og oppkjøringsprogram fra dietmar der, så kan du jo se om du skjønner litt av forskjellen på treningen(oppkjøring = "toppe formen").

Du kan og se på f.eks. sheiko 29 som er en av mengdeekvivalentene og sammenligne med 32 som er formtopping..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...