Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallais!

Lurer på om noen her kanskje har noen erfaring med trening og brudd i rygg? Går per dags dato på fysioterapi/trening flere ganger i uken på grunn av en fraktur i L1 med fiksering fra Th11 - L2 som det så fint heter i papirene. Lettere sagt en ustabil fraktur i korsryggen der den ble knukket på to steder. Jeg ble operert samme dag og det ble satt inn implantater og seks metallskruer. Dette er nå 3 mnd siden og sist uke ble det sagt at det blir en ny operasjon så snart bruddet er grodd. Knakk også av en bit i foten, men dette ble ikke oppdaget før det var for sent for gipsing. Merker ikke så mye til det nå, men om jeg går langt kjenner jeg at jeg sliter.

Det jeg lurer på er om noen her har opplevd noe lignende, og da vet hvordan jeg best mulig kan trene meg opp igjen?

Jeg har sluttet på det meste av smertestillende, og har et ufattelig sug på å komme i gang med styrketrening og kondisjon:) Får jo så klart en del råd fra fysioterapeuten min, men jeg føler jeg får relativt lite informasjon i forhold til hva jeg har gjennomgått. Ingen vet helt, verken lege eller de som var ansatt på sykehuset i sommer. Jeg fikk bare beskjed om å bevege meg, men å ikke overbelaste meg. Fastlegen min har ikke stort peiling, og den eneste som har gitt meg noen vage svar på ting, er kirurgen som opererte meg. Første gang jeg fikk pratet med ham uten å være omtåket av morfin, var nå i forrige uke da det ble bestemt at skruene skulle tas ut. Alle har før dette (inkl. overlege på sykehus, fastlege og fysioterapeuter) sagt at de ikke kom til å bli tatt ut. Såå ja, jeg er forvirret.

Jeg ønsker som sagt å komme i gang med noe "skikkelig" trening fortløpende, og fysio sier det bare er bra, men jeg får jo bremser på meg hver gang jeg trener med ham. Vet liksom ikke helt hvor grensen går, og hvor mye jeg egentlig tåler. Jeg føler jeg tåler mye mer enn jeg får vist. Blir nesten ikke sliten en gang.. Har sååå lyst!

Skal skaffe en liste over apparater jeg bruker og sånn, men det må jeg komme tilbake til.

Har enda en del smerter i ryggen rundt implantatene, men disse skal jo fjernes og jeg håper jeg blir noenlunde god som ny!

Beklager et noe rotete innlegg! Det er bare å spørre om det er noe dere lurer på eller hvis jeg har glemt å skrive noe essensielt.

Vet ikke en gang om dette innlegget burde ligge her eller på loggbøker, men tenker at jeg poster her og heller lager en egen loggbok siden jeg er ny her;) En moderator kan kanskje flytte hvis det ligger feil?

Fortsetter under...

I påvente av egen operasjon om noen få dager driver jeg i disse tider å forsker på de samme tingene som du spør om. Har funnet ut at jeg må bruke en del tid på å trene kjernemuskulatur fremover, i tillegg til å få lære kroppen å bevege seg uten bevegelse i korsryggen. Blir mye mobilitetstrening av hofter og hamstrings fremover, med andre ord.

Hva konkrete råd til deg angår har jeg følgende:

-Prøv deg frem med "hip hinges" (rumensk markløft, kettlebell swings, hip thrust etc), og lytt til kroppen. Dersom en øvelse gir deg smerter, stopper du øyeblikkelig.

-Dersom du har råd, ta kontakt med han her: www,statera.no (i Sandnes)

-Les det du kommer over av Stuart McGill, og kjøp gjerne bøkene hans.

• 3 uker senere...

Takk for svar:) har ikke fått begynt helt skikkelig med treningen enda, da jeg har ligget på sykehus i et par uker nå. Vært skikkelig syk:(

Slenger med et lite bilde av hvordan ryggen ser ut i dag. Håper på bedring snart! Synes det går fryktelig sent dog..

post-29577-14440957901835_thumb.jpg

Ser veldig godt at implantatene er et problem. Det er skikkelig plagsomt :(

Tenker du da på hevelse og manglende bevegelighet?

Etter litt mer forskning de siste ukene har jeg funnet ut at man kan gjøre kroppsvektøvelser veldig utfordrende/tunge, bare man vet hvordan. Man må med andre ord ikke bare holde seg til pingleøvelsene en gjerne får av fysioterapeuter, men trenger heller ikke å begynne å slenge rundt på tunge vekter ved første anledning.

En progresjonsmodell for ryggtrening er f.eks. Short bridges -> Straight bridges -> Angled bridges ->Head bridges osv osv.

Du finner sikkert de øvelsene på youtube, eller du kan søke på "Convict Conditioning" på piratebay.

God bedring! :)

Annonse

Jaa, pluss smertene de medfører ikke minst:(

Tviler ikke, men etter det jeg forstår av det jeg leser for tiden pleier sånt å bli bedre når du får styrket musklene rundt.

Tusen takk for mange gode tips:)) skal laste ned:)

Bare hyggelig!

I forrige uke var jeg forresten en tur hos han på statera.no som jeg nevnte i det første svaret mitt, og skal tilbake imorgen. Han kan nok trygt anbefales om du ikke synes du er geriatrisk nok til å fortsette med de fysioterapeutene du har :)

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei Greenpeace!

Jeg fikk fiksering fra T12 til L2 i mars 2012, og jeg vil virkelig råde deg til å være tålmodig. Jeg var på opptrening, og fikk med meg øvelser derfra som jeg skulle fortsette med hjemme. Holdte på å klikke i begynnelsen, noe så kjedelige øvelser, og jeg trodde jeg kunne mye mer enn dette. Jeg trente for mye, og ble sengeliggende i perioder på grunn av smerter.

Hvis du har manuellterapeaut der du bor, ville jeg ha prøvd det. Han ga meg mer utfordrende øvelser med masse bevegelse, og jeg fikk beskjed å trene styrke fire ganger i uka og ta alle øvelser 3x30... Det var vell fram til det hadde gått et år etter ulykka, og nå kan jeg trene nesten som vanlig.

Håper du finner en fagperson som kan hjelpe deg å komme i form igjen ;-)

Virker som du er sta, og da går det bra!

• 2 uker senere...

Tror jeg har det? :p Tror nok kanskje jeg presser meg selv litt hardt noen ganger ja, men føler at jeg kan klare det jeg går inn for :p Hadde meg en søndag på raft treningssenter her jeg bor, og da var det en time med hard styrketrening, etterfulgt av en dag med 50 minutter vanlig styrketrening med fysio. Da kjente jeg det temmelig godt i mange dager etterpå :)

Har legetime i morgen og da skal jeg høre om jeg kan få bli henvist til sykehuset for å sjekke om jeg kan få ut alt metallet! Tenkte også å høre om det var mulig å få målt beintettheten, hvis de kan utføre dette da.

Kjenner jeg er supergira på å finne meg et treningssenter snart :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...