Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Er ikkje sikkert det spelar nokon rolle, men kva er best for oppvarming av muskulaturen i kroppen. Slik eg utfører oppvarmingen no, varmer eg opp før kvar øvelse

Øvelse 1: Benkpress, 30kg 10 rep, 40kg 10rep 50kg 10 rep og så utfører eg "treningen" med 3x10 65kg.

Øvelse 2: Knebøy, blir utført på samme måte som benk.

Øvelse 3: Markløft, på samme måte som dei to over.

Øvelse 4: militærpress: lik dei 3 andre

Er dette ein bra måte å gjer det på eller bør eg varme opp i alle øvelsene før arbeidssetta, f.eks:

3x10 benk

3x10 knebø

3x10 markløft

Og så tilbake til arbeidssetta?

Klekte ut ein ide om oppvarminga for å effektivisere treningsykta ved å varme opp på denne måten:

10rep benk 30kg

10rep knebøy 30kg

10rep mark 30kg

10rep benk 40kg

10rep knebøy 40kg

10rep mark 40kg

10rep benk 50kg

10rep knebøy 50kg

10rep mark 50kg

På denne måten er heile kroppen varm og god før alle arbeidssetta.

Nokon med tankar eller erfaring rundt dette?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24364-oppvarming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker du begynner å tære på glykogenlagrene og får melkesyre i muskulaturen av å gjøre mange reps og sett som oppvarming. Hvor uheldig det er å guøre det på den måten, kan absolutt overdrives, men jeg tror ikke det er optimalt, nei.

Dan John snakker om å gjøre det han kaller de fem fundamental human movements (squat, hinge, press, pull, weighted carry) som oppvarming, men da med 5 reps i stedet for 10.

Icecreamfitness kanalen på youtube anbefaler også 5 reps i oppvarminga.

Mark Rippetoe anbefaler 5 5 3 2 reps. Kanskje et par single reps også før man går til arbeidssetten.

Men dettte er litt paralysis by analysis. Det viktige er å jobbe hardt over tid og ha progesjon i vektene man trener med. Hvisbdu trives med 10 reps som oppvarming, så fortsetter du med det.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24364-oppvarming/#findComment-856377
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...