Gå til innhold

Bygge kondis til Tough mudder på 9 uker


Pernillis

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg har meldt meg på Tough mudder i Australia 26.Oktober. Ikke skjønner jeg helt hvorfor, siden jeg absolutt ikke eier kondis. Jeg har hørt mye forskjellig om det, og at det er flere uerfarne treningssjeler der ute som har klart seg relativt greit på eventen. Men, selvfølgelig, jeg har ikke mine tvil på at det er utfordrende og veldig tungt.

Per dags dato klarer jeg å løpe 7 runder på ca 800m, med 1 minutts pause mellom hver 3 runde. Da er jeg ganske gåen i bena, men jeg puster relativt greit. Dette er bare med jogging. Snakker vi med styrke innimellom, klarer jeg bare en runde for hver styrke øvelse jeg tar i mellom. Styrken i seg selv har jeg ikke problemer med. Men det var en der utholdenheten..

Nå har jeg bare noen uker før eventen, og trenger å ta opp treningen drastisk.

Hvordan kan jeg på best mulig måte bygge opp en kondis som kan dra meg i mål, på 9 uker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tough Mudder er fantastisk morsomt, ønsker deg all lykke :D

Kan si det at kameraten jeg deltok sammen med aldri hadde løpt lengre enn 8km før han var med, har astma, og klarte seg ganske greit. Han stivnet litt til i beina og sleit noe med å få løftet de ordentlig etter ca. 12 km, så vil anbefale deg å gjøre kroppen og beina vant til litt distanser :)

Når det gjelder optimal bygging av kondisjon på 9 uker er sikkert @Thess en av de rette her til å komme med råd :)

Edit: Ser bruker-tags fortsatt ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough Mudder er fantastisk morsomt, ønsker deg all lykke :D

Kan si det at kameraten jeg deltok sammen med aldri hadde løpt lengre enn 8km før han var med, har astma, og klarte seg ganske greit. Han stivnet litt til i beina og sleit noe med å få løftet de ordentlig etter ca. 12 km, så vil anbefale deg å gjøre kroppen og beina vant til litt distanser :)

Hehe uff, og jeg blir stiv bare etter 3km.. Jeg må vel rett og slett bare løpe lenger. Det som er litt dumt med å bo i Australia, er at det ikke fins noe særlig med tursteder. Man må kjøre opp til 30-60 minutter for å komme til nærmeste sted hvor man kan gå/løpe tur, og når man først går den er det egentlig ganske labert.

Det er en grense på hvor mye man kan forberede seg ved å løpe rundt i ring på en gressbane i en park vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...