Gå til innhold

Ned 15 kg - 6 mnd?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

har som mål å ta av 15 kg, ønsker å nå det jeg ser på som min idealvekt ( 54-55 kg).

Snakket litt med en PT om dette da jeg tok en Inbody test, hun mente da at jeg måtte beregne å bruke ca 1 år på dette vekttapet. Jeg ønsker som som sagt å bruke ca 6 måneder...ca til midten av juni.

Stemmer det? Skjønner at for å nå et varig vekttap er det ikke optimalt å gå ned for fort, men har ca 25 uker om jeg "starter" fra 1 januar - har endret livsstil fra nå av, men bare tenker sånn ca i uker. Er ikke noe nyttårsforsettet dette ;)

Trener ca 4 ganger pr uke, sliter med en skade nå så kommer til å trene mest spinning og styrke med litt lettere vekter fremover.

En matdag for meg ser ca slik ut:

Frokost: Havregryn med skummet melk og jorbærsyltetøy uten sukker

Lunsj: 3 knekkebrød med leverpostei/ makrell i tomat el lignedne

Mellom: en skyr + en banan

Middag: Spiser etter "tallerkenmodellen"

Spiser ca 1000 kcal ekstra annenhver lørdag.

På dager med trening legger jeg inn ca tre knekkebrød etter mellommåltid og spiser sen middag.

Har på de to første ukenene jeg la om til dette gått ned 2, 5 kg. Har sklidd litt ut nå i jula, men det er dette kostholdet og treningen jeg tenker å fortsette med mot målet.

Noen som har noen innspill/ tips/ erfaringer å komme med?

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jula begynner ikke før 23. Desember...

:(

Spis ikke for lite daglig.Har du tatt en inbody test, så vet du hvor mye du forventningsvis forbrenner på et døgn. Legg opp en kostholdsplan som gir et passelig underskudd. (ca. 500 kcal) Kutt ut alt av raske karbohydrater - de gjør deg bare sulten igjen uansett. Tren jevnt og trutt, fire dager i uken er bra. Ikke la deg psyke ut av at du ikke føler deg fullt så sterk som når du trener med fulle glykogen-lagre. Spis litt ekstra hver lørdag, isteden for å tro at du kan unne deg litt ekstra brunost på knekkebrødet. Få i deg nok proteiner, spesielt om du trener på høye intensitetsnivåer.

Seks måneder kan bli i minste laget. Du vil miste muskler om du tar en så rask vektnedgang. Kanskje du kan klare det på åtte? Det viktigste er å legge om på kostholdet - og søk hjelp til akkurat det! Om vektnedgang er det viktigste, så er det på kosten du har mest å hente på å søke proff hjelp. Treningen kan du gjøre på Klodrik-nivå. Tredemølle, spinning, fjellturer er slikt som gir bra fettforbrenning uten at du trenger PT.

På den annen side - Om du tenker at du skal trives med en ny livsstil, så er det viktig at du finner en treningsform som du kan trives med og aller helst brenne litt for. Les litt i bloggene her på siden og prøv å skjønne hva det er som driver de mest dedikerte fremover. Det som starter som et skippertak for å gå ned i vekt kan gi flere utganger. Noen går dessvere kjapt opp igjen når målet er nådd. Andre har underveis fått seg ikke bare en ny hobby - men en ny livsstil. Hvorfor det går sånn med noen og "sånn" med andre - det bør du tenke nøye igjennom. (Jeg tror at nøkkelen er å finne motivasjon som ikke er knyttet til vekttapet alene.)

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førjulstiden;)

Har en ganske så lav hvileforbrenning, ligger på kun 1250 kcal. Tenker å trene en del styrke også for å få opp denne.

Det skal sies at jeg har en ganske aktiv jobb, så blir ikke mye stillesitting.

Er over middels opptatt av kosthold, synes det er spennende og interessant å lese om og sette seg inn i. Føler derfor ikke at jeg behøver noen proff hjelp vedr det, problemet ligger vel heller i å holde min egen motivasjon oppe.

Resultatene kan liksom ikke komme fort nok, blir så utolmodig...

De er nok noe i det du sier med å finne noe innenfor treningen el slik som blir en driver....føler iallefall at gruppetimer gir meg mye, dette må da være timer som jeg føler jeg kjører meg ut på, f eks spinning eller cardio timer der man styrer sin egen innsats mer el mindre.

Takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Håper du når målet ditt;))

Tenk kalorier og raske vs trege karbohydrater. For min del er det optimalt m minimalt inntak av karbohydrater. Dvs de karbohydratene jeg får i meg er så å si i havregrøten til frokost. Resten av dagen er det grønt og kjøtt, med en til to proteinshaker. Jeg la om og begynte å trene aktivt i slutten av august- ligger på kaloriunderskudd på 1000-1300 per dag i gjennomsnitt. Har ikke innført spisedager men blir gjerne litt mer mat i helga. Men jeg har kompansert for det med en ekstra økt da. Gått ned 12 kg per dags dato.

Vil anbefale på det sterkeste styrketrening og loggbok ;)) ble ganske surprised hvor mye " sjulte" kalorier jeg fikk i meg i løpet av en dag som jeg vanligvis ikke hadde regnt med før jeg begynte med logg ;))

Lykke til. Dettte klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Håper du når målet ditt;))

Tenk kalorier og raske vs trege karbohydrater. For min del er det optimalt m minimalt inntak av karbohydrater. Dvs de karbohydratene jeg får i meg er så å si i havregrøten til frokost. Resten av dagen er det grønt og kjøtt, med en til to proteinshaker. Jeg la om og begynte å trene aktivt i slutten av august- ligger på kaloriunderskudd på 1000-1300 per dag i gjennomsnitt. Har ikke innført spisedager men blir gjerne litt mer mat i helga. Men jeg har kompansert for det med en ekstra økt da. Gått ned 12 kg per dags dato.

Vil anbefale på det sterkeste styrketrening og loggbok ;)) ble ganske surprised hvor mye " sjulte" kalorier jeg fikk i meg i løpet av en dag som jeg vanligvis ikke hadde regnt med før jeg begynte med logg ;))

Lykke til. Dettte klarer du!

12 kg, imponerende, gratulerer:thumbsup: Du kan ikke ha gått ned alle de siden august? :eek:

Ja er også avhengig av å ha karbo til frokost og er et vanedyr på frokosten, så den består alltid av havregryn;)

Veier du all maten eller spiser du regelmessig og ganske så likt hver dag?

Veide all maten jeg spise en dag og la da på ca 1028 kcal, merket at dette ble for lite, men dette med veiing av mat blir ikke noe jeg "orker" å holde på med til daglig, gjorde det bare for å ta en "stikkprøve".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk;) alt fra august, men har mangeee økter i uka;) jeg veide maten i begynnelsen, men er ett vanedyr så spiser mye av det samme. Så nå vet jeg sånn ca. Jeg skal øke inntaket litt nå, fikk tips om det kunne være derfor nedgangen har stoppet litt opp. Lurt å ikke ligge så lavt kalorimessig, 1028 høres litt lite ut;)

Men dette klarer du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, imponerende:)

Ja, må bare klare dette, kanskje jeg skal teste litt din vri av kosthold. Starte dagen med karbohydrater kutte ut karbo resten av dagen. Øke litt lørdager. Kan nemlig ikke leve ketogent eller ekstremt lavt lavt på karbo, har gjort dette tidligere og følte meg ikke vel på dette kosteholdet.

Må også bare spørre deg hvilken type proteinpulver du bruker til shakene dine? Har sett på noen ulike og en del av de inneholder en del kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...