Gå til innhold

Styrketrening ved Isjias

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet

Har slitasje 2 steder i ryggen. Samt antydninger til isjias, dette fikk jeg konstantert av lege/kiropraktor for ca 3-4år siden. Har nå hatt en god treningsmengde på 4-6økter per uke+ en del gåing på jobb. Så har nå fått tilbake de "skikkelige" symptomene som: press når man sitter, vondt å bøye seg framover samt stråling i rumpe/lår.

Spesielt de siste øktene med rygg og bein har jeg kjent det godt. Så har bestemt meg for å senke mengden, samt trene litt lettere og droppe leg extensions f.eks..

Det jeg lurer på hvis det finnes noen kyndige her på forumet:

Hvilket rep antall er best for å roe ned betennelser/irritasjon osv?

Noen spesielle øvelser man skal unngå?(fikk beskjed at blant annet leg extension ikke var så bra for 3-4år siden)!

Litt kjipt å ikke kunne sitte i besøk/på jobb osv.. Eneste gangene jeg har det "Ok" er når jeg ligger eller er i bevegelse. Prøver å variere dette mest mulig. Noen tips ellers?

- Nitram

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23384-styrketrening-ved-isjias/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke Isjas, men Beckhterev (revmatisk sykdom) som kan ha samme symptomer som Isjas. (Jeg trodde jeg hadde Isjas før jeg ble utredet.)

Bulgarsk utfall gjør ofte vondt verre for min del, eller ett-beinsøvelser generelt. Lang dynamisk oppvarming og tøyning er viktig i de dårlige periodene. Fokuserer veldig på teknikk. Jeg går over til høyere repsantall på dårlige dager. (10-15 reps)

Har fått beskjed om å holde meg langt unna jogging/ løping, og å droppe de tyngste styrkeøktene når jeg har vondt.

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men har du kontorjobb kan det hjelpe å sitte på stor fitnessball foran pulten deler av dagen.

Rundt nyttårstider slet jeg med kraftig isjias på grunn av en L4/L5 prolaps. Fikk da beskjed av legen at det var flott å trene fordi man jo bør holde seg i bevegelse for å bli raskere bra. Fysioterapeuten/ostepaten jeg går til, derimot, sa at han helst så at jeg droppet alt av beintrening fram til isjiasen roet seg, fordi all strekking av beinet ville irritere nerven ytterligere. Jeg fikk lov å trene overkropp, samt etter en stund prøve meg forsiktig frem med ellipsemaskin og litt sykling. Løping var uaktuelt. Nå hører det med til historien at min isjias var ganske ille. Den kom helt plutselig, og bare det å gå med lange skritt var veldig smertefullt (nå gjør det jo igrunn vondt samme hva man gjør med isjias da, men :meh:) I tillegg fikk jeg droppfot, så det var flere faktorer inne i bildet. Det er sikkert veldig individuelt hva som fungerer, og du må kanskje bare prøve deg litt frem. For meg var det i alle fall ganske enkelt å kjenne hva som irriterte nerven og hva som fungerte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...