Gå til innhold

Anbefalte innlegg

larst123, du høres ut som du kommer til å bli stor og sterk etter hvert. Du har faktisk motivasjon nok som 13-åring til å spørre skumle mennesker på et internettforum om hvordan du kan bli sterkere.

Hvis du skal drive med styrketrening, så er det veldig viktig å lære seg skikkelig teknikk. Har du noen som kan lære deg? Hvis du ikke har det kan det være lurt å begynne å trene på en styrkeløftklubb.

Starting Strength er et ferdigoppsatt program som fungerer veldig bra. Det ser slik ut:

Knebøy 3x5

Benkpress/Militærpress 3x5

Markløft 1x5/Styrkevendinger 5x3

(sett x repitisjoner)

Øvelsene som står med "/" skal gjøres annenhver gang.

Hvis du følger Starting Strength eller setter opp ditt eget program på en lignende måte, så vil du få skikkelige styrkeøkninger. Jeg vil understreke at det er VELDIG viktig å lære seg teknikken skikkelig.

I alle fall, bra initiativ av deg å spørre om hjelp. Det vil du sannsynligvis takke deg selv for seinere.

Mitt beste råd er å finne en styrkeløftklubb, der er det folk som vet hvordan man skal gjøre en ung gutt til en sterk jævel.

Tusen takk! Jeg har prøvd med starting strength men sluttet for jeg ikke klarte og lære teknikken ordentlig i knebøy. Har tenkt å begynne med starting strength, eller noe liknende neste år.

PS:Ja, pappa vet en del om teknikk i styrkeløft og sånn, så han hjelper meg en del.

Fortsetter under...

Tusen takk! Jeg har prøvd med starting strength men sluttet for jeg ikke klarte og lære teknikken ordentlig i knebøy. Har tenkt å begynne med starting strength, eller noe liknende neste år.

PS:Ja, pappa vet en del om teknikk i styrkeløft og sånn, så han hjelper meg en del.

Du vil ikke angre om du begynner med Starting Strength. Det å begynne med et så bra fullkroppsprogram i en så tidlig alder som 13-16 er det mange folk nevner for hva de ville gjort annerledes hvis de kunne reist tilbake i tid.

Hvis din far ikke klarer å lære deg knebøy, så kan du anbefale han å lese denne boken: http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738

Hvis du derimot ikke får til knebøy, men fortsatt vil trene på en bra måte så vil jeg forslå dette programmet 2-3 ganger i uken:

Markløft 3x5

Hangups 3 sett med (så mange repitisjoner du klarer) eller 5 reps med ekstra vekt i et belte

Beinpress 3x10

Jeg vil også legge til at du bør drikke mye helmelk for å bli større (hvis det er større du vil bli).

Sitat fra mannen bak Starting Strength-programmet:

"Baby mammals drink milk, and you sir, are a baby mammal."

Du vil ikke angre om du begynner med Starting Strength. Det å begynne med et så bra fullkroppsprogram i en så tidlig alder som 13-16 er det mange folk nevner for hva de ville gjort annerledes hvis de kunne reist tilbake i tid.

Hvis din far ikke klarer å lære deg knebøy, så kan du anbefale han å lese denne boken: http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738

Hvis du derimot ikke får til knebøy, men fortsatt vil trene på en bra måte så vil jeg forslå dette programmet 2-3 ganger i uken:

Markløft 3x5

Hangups 3 sett med (så mange repitisjoner du klarer) eller 5 reps med ekstra vekt i et belte

Beinpress 3x10

Har lest at beinpress ikke har noen fordeler i hverdagen som knebøy. Tror du frontbøy kan være et alternativ istede?

Har lest at beinpress ikke har noen fordeler i hverdagen som knebøy. Tror du frontbøy kan være et alternativ istede?

Frontbøy er bedre enn beinpress og knebøy er bedre enn frontbøy. Du høres ut som du er seriøs nok til å lære deg knebøy, det vil være det beste.

Jeg er enig i ditt forslag om å sette inn frontøy i stedet for beinpress ;). Da vil jeg foreslå 4 sett med 3 reps i frontbøy. Litt flere reps mens du lærer teknikken.

Frontbøy er bedre enn beinpress og knebøy er bedre enn frontbøy. Du høres ut som du er seriøs nok til å lære deg knebøy, det vil være det beste.

Jeg er enig i ditt forslag om å sette inn frontøy i stedet for beinpress ;). Da vil jeg foreslå 4 sett med 3 reps i frontbøy. Litt flere reps mens du lærer teknikken.

Ok, takker!

Annonse

Hvis du skjønner engelsk godt, så er dette en bra video for å lære knebøy:

xpzrnv

Tisen takk for videoen! Men tror du jeg bør begynne med starting strength nå eller følge programmet mitt+ å slenge inn knebøy og militærpress?

Tisen takk for videoen! Men tror du jeg bør begynne med starting strength nå eller følge programmet mitt+ å slenge inn knebøy og militærpress?

Du gjør som du vil, men jeg tror Starting Strength er mest effektivt. Når det er sagt, så har du et hav av tid på deg siden du er 13. Programmet ditt ser greit nok ut det;).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...