Gå til innhold

Proteinkvalitet og pris - hva bør man velge?


Robert André

Anbefalte innlegg

Innlegget tar utgangspunkt i et svar Indigio hadde i tråden "favoritt proteinpulver".

To spørsmål her:

- Hvordan forsvarer dere som kjøper MyoProtein kjøpet? Er nysgjerrig på dette, for med litt regning ser jeg at det er over dobbelt så dyrt per kilo rent protein enn noen andre pulvere, og et av de dyreste merkene på markedet. Har resultatene skutt noe fantastisk i været etter at dere begynte? Har smakt kjempegode pulvere som blander seg lett ut til nesten 100,- billigere per kilo protein.

- Noen som har noen forslag til billige, gode konsentrat som blander seg lett ut? Vipper mellom flere ulike når jeg skal kjøpe nytt nå.

Når man skal handle seg et proteinpulver, er det flere faktorer man må drøfte, blant annet:

Pris

Kvalitet

Smak og konsistens

Hvor ofte og hvor mye proteinpulver man har tenkt å bruke

Når det gjelder pris:

Myoprotein 3kg koster 1049.- , dvs 349.- kr kg.

Eller regnet på en annen måte

3kg myoprotein (2,61 kg rent protein) koster 401.- kr pr kg.

Sammenligner man med whey tech som er et billig og populært protein

3kg whey tech (2,25 kg rent protein) koster 310.- kr pr kg. (699 for 3kg)

Kvalitet

Myoprotein er et isolatprotein bestående av 50 % kasein og 50 % myse. Whey Tech er en blanding av isolat og konsentrat, bestående av 80 % myse og 20 % kasein. Kvalitet koster. Det er ikke dermed sagt at whey tech er et dårlig proteinpulver, eller at du blir noen kroppsbygger ved å bruke myoprotein - men det er i teorien et proteinpulver av høyere kvalitet. Om kvaliteten utgjør noe i praksis, skal derimot være usagt.

Smak og konsistens

Man må uansett finne seg et proteinpulver man liker - eller de fleste av oss må i alle fall det. Jeg har med årene blitt veldig kresen. Som student så lar man kanskje smaken kommer i andre (eller tredje rekke).

Hvordan du har tenkt å bruke proteinpulveret

Er det snakk om en shake om dagen, etter trening - så mener jeg man kan unne seg et proteinpulver som smaker godt. Er det derimot snakk om å få tilført 150g om dagen, så forstår jeg at man må tenke litt mer på pris. Du skal likevel være klar over at du trenger å bruke mindre proteinpulver i hver shake med et proteinpulver som har høy proteinprosent, sammenlignet med ett som har lavt. Myoprotein inneholder 87% protein/100g mens Whey Tech inneholder 75 %/100g.

Nå har ikke jeg de største utgiftene på proteinpulver, men synes både whey tech og myoprotein smaker godt og er greit å bruke. Selv bruker jeg ofte en blanding av myoprotein, prozyme, whey tech og iso-gold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...