Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lett litt rundt etter treningsprogrammer for økt eksplosivitet. Har ikke funnet noe særlig, spør derfor her i håp om at noen har hatt gode erfaringer/progresjon med et spesielt program/økt.

Ser vel hovedsaklig etter en økt jeg kan gjennomføre 1-2 ganger i uken, har en del erfaring med dette fra før, men da uten øvelser med no særlig vekter (utenom knebøy da).

Bør være relativt opp mot fotball.

Så fyr løs med program, økter og øvelser :)

Fortsetter under...

Beste som er for å bli mer eksplosiv; rykk , støt og styrkestøt/power cleans.

Ellers er det å generellt være jævlig sterk alltid en fin ting, bilen blir ikke tregere av større motor, tross alt.

Hvilket nivå er du på i fotball?

Alder? Vekt? Planer om å satse? Matvaner?

Hvis du ikke har mulighet til å få noen til å lære deg rykk og støt (dvs, har en vektløfterklubb i nærheten), ville jeg anbefalt deg Starting strength, med power cleans en av dagene. Er skrevet flere artikler om programmet her på fitnessbloggen.no, og flere diskusjoner om programmet i forumet. Lete får du nesten gjøre selv, så skal vi hjelpe hvis du har noen flere spørsmål;)

Beste som er for å bli mer eksplosiv; rykk , støt og styrkestøt/power cleans.

Ellers er det å generellt være jævlig sterk alltid en fin ting, bilen blir ikke tregere av større motor, tross alt.

Hvilket nivå er du på i fotball?

Alder? Vekt? Planer om å satse? Matvaner?

Hvis du ikke har mulighet til å få noen til å lære deg rykk og støt (dvs, har en vektløfterklubb i nærheten), ville jeg anbefalt deg Starting strength, med power cleans en av dagene. Er skrevet flere artikler om programmet her på fitnessbloggen.no, og flere diskusjoner om programmet i forumet. Lete får du nesten gjøre selv, så skal vi hjelpe hvis du har noen flere spørsmål;)

22 år

80-82 kg

Satser til en viss grad, spiller på 3 høyeste nivå. Matvanene er gode.

Er som sagt ingen nybegynner innen styrketrening, men har ikke store erfaringen med spenst/hurtighetstrening med tyngre vekter (annet enn knebøy) Men power cleans er noe jeg har vurdert lenge, men ikke blitt noe av. Dette av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke har peiling på øvelsen og har lite lyst på å skade meg. Ser ut som en krevende teknisk øvelse. Bor dog rett ved Brumunddal atletklubb, bør vel være noen der som er kjent med øvelsen ;) Uansett, takk for svar :)

Det er et par ting å huske på i støt/power cleans ja, men ikke nok til at den som virkelig vil ikke kan få temmelig ålreite resultater på egenhånd, starte lett og terpe til man får det til, etc. Du tar da markløft? Forskjellene er ikke søååååå store, strengt tatt.

Lykke til! (:

En kombinasjon av vekter og kroppsvekt øvelser er min anbefaling i allefall... Støtter de forskjellige øvelsene foreslått her... I tillegg kan du gjerne ta alle mulige bøyvarianter som: Frontbøy, Goblet squat, Zercher Squat, Hack Sqaut, Utfall, Bulgarsk Utfall (favoritten min)

Test de ut med 6-0-2 tempo... 6 sekunder ned 0 sekunder i midtposisjon og 2 sekunder opp... Ingen pause på toppen og gjenta... Varier gjerne antallet repetisjoner og øvelser... MEN kjør gjerne en hoved øvelse TUNGT en gang i uka...

For egen del har jeg hatt nytte av å trene mye på steget mitt og styrke i leggen/ankelen. Dvs trene en del på selve frasparket,da du bruker dette både i hoppet men også på de første stegene i sprint... Har brukt Pistol-squat mye til dette, både med og uten vekt...

Her er litt å hente fra:

Korte løp

Hopp

INDEX Spenst og hurtighet

Fotballhurtighet

Og her...

CrossFit Football | Strength & Conditioning for The Power Athlete

Dette er for amerikansk fotball, men du finner nok en del gode programmer og øvelser du kan velge.

God kroppsvekt-økt:

En kombinasjon av vekter og kroppsvekt øvelser er min anbefaling i allefall... Støtter de forskjellige øvelsene foreslått her... I tillegg kan du gjerne ta alle mulige bøyvarianter som: Frontbøy, Goblet squat, Zercher Squat, Hack Sqaut, Utfall, Bulgarsk Utfall (favoritten min)

Test de ut med 6-0-2 tempo... 6 sekunder ned 0 sekunder i midtposisjon og 2 sekunder opp... Ingen pause på toppen og gjenta... Varier gjerne antallet repetisjoner og øvelser... MEN kjør gjerne en hoved øvelse TUNGT en gang i uka...

For egen del har jeg hatt nytte av å trene mye på steget mitt og styrke i leggen/ankelen. Dvs trene en del på selve frasparket,da du bruker dette både i hoppet men også på de første stegene i sprint... Har brukt Pistol-squat mye til dette, både med og uten vekt...

Her er litt å hente fra:

Korte løp

Hopp

INDEX Spenst og hurtighet

Fotballhurtighet

Og her...

CrossFit Football | Strength & Conditioning for The Power Athlete

Dette er for amerikansk fotball, men du finner nok en del gode programmer og øvelser du kan velge.

God kroppsvekt-økt:

Takk for grundig svar ;) Skal definitivt ta i bruk mye av dette. Kommer nok til å komponere et eget program for en spesifik hurtighet/spenstøkt. Kjører et fullkroppsprogram 2-3 ganger i uken ved siden av der jeg kommer til å fokusere på enten strakmark eller en form for bøy annenhver gang. Tror det blir bra ;)

Annonse

Blir spennende å se ja, selv om jeg virkelig anbefaler både knebøy og markløft hver gang/hver gang du trener underkropp.

Blir for mye om jeg skal kjøre knebøy og mark hver fullkroppsøkt, disse kommer jo da i tilleg til den spesifike hurtighets/spenstøkta (som inneholder div varianter av bøy) og 4-5 fotballøkter i uken. Tviler på at det slår heldig ut med bøy og mark hver styrkeøkt da ;) Og ja, jeg skal prøve å huske og få postet opplegget jeg ender opp på ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...